Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Rada pro vysílání kárá Novu kvůli reklamě na ČT

Média

  7:00
PRAHA - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na svém úterním zasedání kritizovala TV Nova, že v reportážích odvysílaných v červnu v Televizních novinách neobjektivně informovala o konci reklamy v České televizi a jednostranně hájila její rušení, aniž by osvětlila problematiku v celé šíři.

V tiskové zprávě o tom informovala místopředsedkyně RRTV Alena Macková. "V reportáži nebyly zmíněny argumenty proti rušení reklamy na České televizi a zejména nebyla blíže vysvětlena povinnost příspěvků z reklamních příjmů České televize do Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie," uvedla RRTV k reportáži odvysílané 8. června. 

Tím podle ní bylo způsobeno, že hlavní téma reportáže, dobrovolný příspěvek do fondu kinematografie od televizí Nova a Prima, vyznělo jakožto faktor, který by měl být jednoznačně prospěšný. Tím pádem měl být argumentem pro zrušení reklamy na České televizi. "Reportáž byla zpracována předpojatě s cílem vnutit divákům názor, že zrušení reklamy ve vysílání České televize je jediné správné řešení," dodala RRTV. 

JAK TO BUDE S REKLAMOU NA ČT?

Podobné námitky měla Rada i vůči reportáži odvysílané o den později. V té bylo podle radních navíc nepřesně uvedeno, jakým způsobem je řešena reklama ve veřejnoprávní televizi ve Francii, což mělo za následek další podporu argumentů na zrušení reklamy v ČT. "Reportér v reportáži navíc používá ničím nepodložené a manipulativní výroky typu ´elitní společnost´ (pro země, kde veřejnoprávní televize mají zakázanou reklamu) či ´osm z deseti námi oslovených lidí na jedné pražské ulici by chtělo vidět ČT bez reklamy´," dodala RRTV.

Reportáže Nova odvysílala v době, kdy se v Poslanecké sněmovně chystalo projednání novely zákona o České televizi. Ta byla nakonec schválena 13. července. Česká televize podle ní bude moci vysílat reklamu pouze na kanálech ČT2 a ČT4 a reklama zmizí z ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24.

PROTI SNÍŽENÍ REKLAMY SE POSTAVILO I ČESKÉ SDRUŽENÍ PRO ZNAČKOVÉ VÝROBKY (ČSZV)

České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV) sdružuje přes 40 firem, které patří v České republice k významným zadavatelům televizní reklamy.

Jsou mezi nimi například společnosti Danone, Unilever či Henkel. Podle ČSZV by změny v limitech televizní reklamy na ČT mohly vést k tomu, že by televize Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by zadavatelům reklamy diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.

Výnosy z reklamy na ČT2 půjdou Státnímu fondu kultury, peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit výrobě sportovních pořadů. Komerční televize Nova, Prima a TV Barrandov budou podle novely odvádět fondu kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. V současnosti do něj posílá ČT z reklamy 150 milionů korun ročně.

Novela zákona zprvu předpokládala, že reklama bude v ČT zachována kvůli financování fondu kultury a fondu kinematografie. Proti se ale postavily obě největší české komerční televize, Nova a Prima, původně totiž měla reklama na ČT zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Novelu nyní posoudí Senát.

Autoři: ,