5. září 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

Rada pro vysílání rozdávala pokuty, nejvíce schytala Prima. Dvacet tisíc

Logo televize Prima | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo televize Prima | foto: Reprofoto

PRAHA Rada pro rozhlasové a televizní vysílání uložila společnosti FTV Prima pokutu 200 000 korun za odvysílání nevhodných scén před 22:00. Rada o tom ve čtvrtek informovala v tiskové zprávě z posledního zasedání, na kterém dále rozhodla o pokutě 200 000 korun pro zadavatele reklamy Terezia Company a sankci 100 000 korun pro rozhlasovou firmu BBC Radiocom.

Provozovatel stanice BBC v reakci na sankce uvedl, že se proti pokutě bude bránit u soudu. Postup rady prý vnímá jako sérii účelových kroků. Provozovatel FTV Prima se pak dopustil porušení zákona, který zakazuje před 22. hodinou zařazovat pořady a upoutávky ohrožující fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mládeže.

Léky které neléčí

Problematickou byla podle rady epizoda seriálu Grimm, který Prima odvysílala letos v březnu v 7:45 na programu Prima COOL. Pokutu ve stejné hodnotě obdržela i firma Terezia Company, která byla zadavatelem reklamy vyvolávající dojem, že jde o potravinu s vlastnostmi "prevence, ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění".

Dalším z pokutovaných je společnost BBC Radiocom, která provozuje českou stanici BBC. Důvodem podle rady bylo neplnění licenčních podmínek, kterého se stanice dopustila tím, že dne 11. září 2013 v čase od 08:00 do 11:00 a od 13:00 do 16:00 zařazovala hudbu do vysílání. Kvůli tomuto prohřešku rada vedla od loňského roku s provozovatelem správní řízení. Zároveň jde letos o druhou pokutu za porušení licenční podmínek pro BBC Radiocom, která patří do mediální skupiny Lagardere.

Rozvoj konkurence?

Proti pokutě za porušení licenčních podmínek se Lagardere v tiskovém prohlášení důrazně ohradila. "To, že zpravodajské a informační rádio nemůže vysílat hudbu, je absurdní. Jak bychom se pak měli dívat třeba na vysílání veřejnoprávní stanice Radiožurnál?" uvedla mluvčí Radka Pilzová. Vysílatel má podle ní právo a povinnost sestavovat vysílání samostatně a svobodně a nikdo ho nemůže omezovat nad rámec zákona.

Jednání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání firma navíc vnímá jako sérii účelových kroků, jejichž cílem je "společným postupem s Českým rozhlasem zdržovat rozvoj privátní konkurence veřejnoprávním zpravodajským rádiím, tedy právě výše uvedenému Radiožurnálu, jakož i nově prosazované stanice ČRo Plus, jejíž vysílání se nyní ČRo snaží urychleně prosadit novelou vysílacích zákonů," uvedla Pilzová.

Lagardere podle ní učiní všechny potřebné právní kroky, aby ochránila investici v Česku, a je připravena požadovat kompenzaci všech škod. Pozasatvuje se také nad zveřejněním informace o uložení pokuty ze strany Rady, tedy před jejím standardním doručením dotčeným provozovatelům.

Od ČT žádá vysvětlení

Vedle tří velkých pokut rada uložila také dvě pořádkové pokuty 5 000 korun, a to společnostem CoopTV, telekomunikační družstvo a Česká rozhlasová za nevyhovění žádosti o podání vysvětlení.

Rada se na posledním zasedání obrátila i na Českou televizi, aby vysvětlila, za jakých smluvních podmínek byl letos v červenci na programu ČT art odvysílán pořad Vítkovice - Gala večer. Se společností CET 21, která provozuje televizi Nova, pak zahájila správní řízení kvůli Televizním novinám, konkrétně jedné z reportáží, v níž podle rady "došlo k věcně nesprávnému informování o současné situaci na Ukrajině".

CET 21 si rovněž vysloužila upozornění na porušení zákona za loňský pořad Vaše volba - kdo si zaslouží váš hlas, v němž televize údajně nevyváženě postupovala při výběru diskutujících politických subjektů.

Lidovky.cz, ČTK

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.