Neděle 5. července 2020Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje 13 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Reklama a islám. Jak to jde dohromady?

Netradiční kampaň německého prodejce spodního prádla. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Netradiční kampaň německého prodejce spodního prádla. | foto: Reprofoto

Často diskutovaná otázka střetu islámské a křesťanské kultury v současné Evropě nalézá svůj odraz i v reklamě. Ať už jako státní propaganda, nebo jako forma satiry.

Hodně diskusí vyvolala současná kampaň vlády Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, která vyzývá k návratu náboženské výuky do škol. Nejde ani tak o to, že k tomu používá anekdotickou historku údajně z dětství Alberta Einsteina, která se ve skutečnosti nikdy neudála.

(Profesor vysvětluje žákům, že pokud Bůh stvořil vše, co existuje, musel v tom případě stvořit i zlo, takže musí být zlý. Chlapec - Einstein - se ho ptá, zda existuje zima, a když profesor odpoví, že ano, namítá, že zima neexistuje, protože podle fyzikálních zákonů jde jen o nedostatek tepla a zima je pouze slovo, které tento stav popisuje. Podobně se vyjádří k otázce tmy a světla. Zlo tedy podle něj neexistuje, je to jen nedostatek dobra, plynoucí z nevíry v Boha. Údajná historka z Einsteinova dětství však není vůbec pravděpodobná, mimo jiné proto, že dospělý Einstein se vyjadřoval k otázkám náboženství velmi skepticky a v dětství navíc nebyl nijak živě diskutujícím dítětem, naopak byl považován spíš za pomalého a ostýchavého žáka.)

Víc než tento fakt však vadí kritikům kampaně skutečnost, že si ji zadala právě makedonská vláda, protože Makedonie je země s přetrvávajícími napjatými vztahy mezi slovanským a albánským obyvatelstvem, kde zhruba 65 procent obyvatel vyznává pravoslaví a 33 procent islám. Vzniká otázka, zda vládní výzva k náboženské výuce obrušuje, nebo naopak spíš ostří hrany mezi makedonskými Albánci a Turky, vyznávajícími islám, a slovanskou většinou, hlásící se k pravoslaví.

Střet kultur je v poslední době častým tématem i pro západoevropskou reklamu, zvlášť v těch zemích, kde žije muslimská menšina. Provokativní kampaň značky Liaison Dangereuse, německého internetového prodejce spodního prádla, se na něj dívá takto:

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pizingerová: Mé těhotenství je jako příbalový leták, mám všechny symptomy

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Začátkem roku Vendula Pizingerová oslavila osmačtyřicítku a také zjistila, že čeká dítě. Těhotenství oznámila na...

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

KOMENTÁŘ: Rusko má problém. Vidíme do vaší ambasády, dala najevo BIS

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vypovězením diplomatů-špionů Andreje Končakova a Igora Rybakova formálně skončila ricinová aféra ruské ambasády. Ať si...