Středa 25. listopadu 2020svátek má Kateřina 2 °C mlha Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Reportáž Českého rozhlasu o Agrofertu nebyla objektivní, rozhodla ‚velká‘ rada

Reportér Janek Kroupa v roce 2010. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reportér Janek Kroupa v roce 2010. | foto: MAFRA

PRAHA Reportáž Českého rozhlasu o neoprávněném hospodaření Agrofertu na 1700 hektarech zemědělské půdy nebyla podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) objektivní a rozhlas se tím dopustil přestupku.

Investigativní novinář Janek Kroupa koncem loňského roku ve své reportáži informoval o tom, že společnost Agrofert, spadající do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše, neoprávněně hospodaří na 1700 hektarech zemědělské půdy s nejasnou majetkovou strukturou a na většinu pozemků podle reportáže pobírá dotace.

„Rada upozorňuje Český rozhlas, že se dopustil přestupku. Toho se dopustil odvysíláním série zpravodajských příspěvků, které se zabývaly obhospodařováním pozemků s neznámým majitelem, kdy v těchto příspěvcích a pořadu došlo k nedostatečně objektivní prezentaci problematiky pobírání dotací na hospodaření na pozemcích bez právního důvodu,“ rozhodli radní. Svůj verdikt zveřejnili v zápisu z pravidelného zasedání.  Informoval o tom web časopisu Týden.

Kroupa pochybení odmítá

Český rozhlas zatím písemné rozhodnutí neobdržel. „Počkáme na oficiální stanovisko, nyní bychom to nechtěli komentovat,“ reagoval mluvčí Jiří Hošna. Sám Kroupa ale jakákoli pochybení odmítá. Na reportáži prý pracoval půl roku a ve své investigativní činnosti chce pokračovat.

Za stejnou reportáž už vedení Českého rozhlasu v minulosti pokárala i Rada Českého rozhlasu. Tehdejší místopředseda rady Tomáš Kňourek uvedl, že Kroupova reportáž měla být zpracována lépe a její znění a načasování zavánělo účelovostí. Podobně jako Agrofert se totiž chovají i další zemědělská družstva, to však v reportáži nezaznělo. Nedostatky v reportáži konstatoval i ředitel rozhlasu René Zavoral. Proti Zavoralově kritice se poté v petici ohradily dvě stovky zaměstnanců rozhlasu.

RRTV zahájila správní řízení s Českým rozhlasem kvůli reportážím redaktora Kroupy v dubnu. Rozhlas se podle rady dopustil přestupku, protože nedal firmě prostor na reakci. „Vyjádření k této problematice získaná od nezávislých odborníků nebyla ověřena v souvislosti s platnou právní úpravou, a k vyjádření odborníků nebyla získána přímá reakce od společnosti Agrofert,“ uvedla dříve rada.

Generální ředitel Českého rozhlasu Zavoral právě kvůli porušení kodexu ČRo v souvislosti s odvysíláním této reportáže Kroupy dostal za druhé pololetí loňského roku odměnu sníženou o deset procent.

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!