Středa 8. dubna 2020svátek má Ema 3 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Slovenská protikrizová kampaň má problém s etikou a pobuřuje agentury

Bojovníci proti kríze vyvolali krizi reklamního klubu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bojovníci proti kríze vyvolali krizi reklamního klubu | foto: Lidovky.cz

Slovenská kampaň Bojovníci proti kríze, o níž informovala i řada českých médií, měla sjednotit slovenský trh v podpoře spotřeby s cílem překonat krizi. Dopadá spíš naopak. Slovenská Rada pro reklamu ji označila za neetickou, některé agentury se kvůli ní bouří.

Kampaň Bojovníci proti kríze představily koncem července společně Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS), slovenský Art Directors Club, Asociace mediálnych agentúr a další subjekty. Jejím smyslem mělo být podle prezidenta KRASu Juraje Vaculíka povzbudit spotřebu a chuť běžných lidí nakupovat, protože spotřeba, nikoli výroba je motorem ekonomiky.

Teď má kampaň hned dva problémy: Slovenská Rada pro reklamu ji označila za neetickou a hned čtyři reklamní agentury vystoupily z Klubu reklamných agentúr Slovenska na protest proti tomu, jak kampaň vypadá.

Radě pro reklamu si podle jejího vyjádření stěžovali dva lidé na to, že kampaň využívá motiv strachu a že navíc velmi nevhodně zobrazuje děti. Právě tuto stížnost uznala arbitrážní komise rady jako oprávněnou - kritizovaná reklama totiž ukazuje i nakupující děti jako "bojovníky proti krizi", přičemž etický kodex slovenské reklamy zakazuje, aby reklama vyzývala děti ke koupi určitého produktu či služby s tím, že jinak nesplní nějakou povinnost vůči určitým osobám či organizacím.

Problém s reklamou musí řešit i Klub reklamných agentúr Slovenska, který na protest proti její podobě opustili čtyři jeho členové. Přičemž nejde o malé firmy – podle sdělení výkonné ředitelky klubu Jany Šimekové rezignovaly na své členství agentury Creo/ Young and Rubicam, Creative Department, Mayer /McCann Erickson a DRAFTFCB. Tedy převážně pobočky významných mezinárodních sítí.

Agentury vytkly klubu to, že o přípravě kampaně své členy dostatečně neinformoval, a nelíbilo se jim ani její zaměření na podporu spotřeby.

Prezidium klubu obě výtky odmítá. "O přípravě kampaně, připravované a realizované bez nároku na honorář, byli všichni členové klubu informovaní ve stejném rozsahu jako o řadě jiných aktivit prezidia... Ještě víc nás zaráží výčitka týkající se obsahu kampaně, kde agentury kritizují její zaměření na podporu spotřeby. Rádi bychom naše bývalé členy upozornili, že v takovém případě by se měli vzdát všech svých aktuálních projektů a klientů, stejně jako dalšího podnikání v oblasti marketingu a reklam," píše se v oficiálním stanovisku prezidia slovenského Klubu reklamných agentúr.

Jeho členové dále vyjadřují lítost nad tím, že kampaň, která měla otevřít diskusi na téma rozumné spotřeby a její role při podpoře obnovy ekonomického růstu, byla takto využitá jen jako záminka pro odchod.

Premium

ANALÝZA: Ekonomika se hroutí, lidé chudnou

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Koronavirus je jen posledním článkem v řetězu. Od finanční krize totiž centrální banky umetají trhům cestičku a iluze...

Premium

Šéf BIS: V akci zemřelo několik našich důstojníků, znal jsem je osobně

Michal Koudelka | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Co ho zlákalo ke službě u zpravodajců? Proč dostal cenu George Teneta v CIA? A jaká jsou současná rizika v oblasti...

Premium

Ojetý vůz s DSG. Zjišťovali jsme jaké závady hrozí a kolik stojí oprava

Grzegorz Polkowski - SAMKO – servis samočinných převodovek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Rok od roku se zvyšuje poptávka po ojetých autech se samočinnými převodovkami. Je to jednoznačně důsledek jejich...