Úterý 29. září 2020svátek má Michal 13 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Sněmovna schválila omezení reklamy v ČT

Česká televize | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká televize | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

PRAHA Sněmovna schválila novelu o omezení reklamy v ČT na kanály ČT2 a ČT4, a to v duchu senátních úprav. Podle nich by veřejnoprávní televize měla mimo jiné z výnosů z reklam přispívat ještě do konce června příštího roku na dokončení digitalizace. Novelu nyní dostane k podpisu prezident.

Reklama by podle předlohy měla od příštího roku zmizet z kanálu ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Za peníze z reklamy na kanále ČT2 by měla veřejnoprávní televize nově financovat Státní fond kultury, z reklamy na ČT4 pak výrobu sportovních pořadů.

Senátoři z novely odstranili také pasáž, která měla zrušit výběr koncesionářských poplatků z přijímačů upravených pro jiné účely než pro příjem televizního a rozhlasového vysílání. Formulace by prý umožnila obcházet povinnost platit poplatky. ČT se obávala "nekontrolovatelného výpadku příjmů", prý až ve výši 500 milionů korun, uvedl spoluautor novely a senátor za ODS Tomáš Töpfer. Senátní mediální komise navrhne jiné řešení.

Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11.listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Nova a Prima mají podle novely dvěma procenty ročních čistých výnosů z reklamy místo ČT financovat Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, a to s TV Barrandov. Senátoři doporučili zpřesnit pravidla výběru tohoto příspěvku.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle spoluautora novely Jiřího Oberfalzera (ODS) se očekává, že by fond kultury mohl dostávat kolem deseti milionů korun ročně. Fond kinematografie by pak měl dostávat stejně jako dosud zhruba 150 milionů korun za rok. TV Barrandov už dříve uvedla, že odvod do fondu kinematografie je pro ni diskriminační. Její generální ředitelka Janka Vozárová řekla, že by mohl ohrozit rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky.

Novela rovněž zakazuje ČT vysílat teleshopping a na jejím webu by se neměla objevovat obchodní sdělení. "Pro Českou televizi je to zhruba výpadek z teleshoppingu kolem 100 milionů korun, u sponzoringu zhruba 80 milionů korun," uvedl již dříve obchodní ředitel ČT Robert Kvapil. Význam reklamy pro hospodaření ČT ovšem již několik let klesá, hlavně po zvýšení koncesionářských poplatků. Loni se reklama na celkových výnosech ČT ve výši 7,3 miliardy korun podílela 530 miliony korun.

Proti omezení reklamy v ČT se stavěli zadavatelé reklamy. Podle nich by Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by jim diktovat své podmínky včetně cenových. Před monopolizací reklamního trhu varovali také zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor.

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!