8. prosince 2015 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Média

Solidární kampaň bez podpisu. Kdo po celé Praze vyvěsil Je Suis Paris?

Kampaň Je Suis Paris, která je vidět po celé Praze, si zadal majitel a... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kampaň Je Suis Paris, která je vidět po celé Praze, si zadal majitel a... | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Černý podklad a na něm bílý nápis Je Suis Paris už řadu dní provázejí Pražany při cestách hlavním městem téměř na každém kroku. Výraz solidarity s obětmi a pozůstalými nedávných teroristických útoků v Paříži je vidět na desítkách míst: v kioscích či na billboardech u hlavních silničních tahů.

Pod plakáty se vzkazem „Já jsem Paříž“, který po akci Islámského státu ve francouzské metropoli zaplavil sociální sítě, ale chybí podpis či jiná stopa vedoucí k zadavateli.

Lidovky.cz zjistily, že solidární kampaň si zaplatil sám majitel těchto reklamních ploch, tedy francouzská firma JCDecaux. Jde o společnost, která má v Praze dlouholetý monopol na pronájem maloformátové reklamy.

„Vzhledem k tomu, že jsme francouzská společnost se sídlem v Paříži, je naše motivace vyjádřit solidaritu s přeživšími a pozůstalými obětí násilného teroristického činu, při kterém zemřelo 130 převážně mladých lidí, zjevná a přirozená,“ potvrdil zadání plakátů český šéf firmy Pavel Slabý.

Plakáty jsou vidět třeba u Žlutých lázní, na Jižní spojce, v Karlíně či u Smíchovského nádraží.

Bližší informace – třeba o kolik peněz firma přijde, když reklamní plochy nepronajme pro komerční účely – ale Slabý komentovat nechtěl.

„Rozhodně to není kampaň, na které bychom si chtěli vytvářet vlastní reklamu a nechceme ji proto více komentovat,“ vzkázal Slabý. Firma se po tragických událostech zachovala podobně jako v lednu, kdy solidárně zareagovala na střelbu radikálních islamistů v redakci satirického měsíčníku Charlie Hebdo.

Kampaň Je Suis Paris, která je vidět po celé Praze, si zadal majitel a...
Kampaň Je Suis Paris, která je vidět po celé Praze, si zadal majitel a...

Tehdy se černé plakáty s nápisem Je Suis Charlie na dva týdny objevily na 270 místech po celé Praze.

Společnost JCDecaux podepsala v roce 1994 smlouvu s hlavním městem na městský mobiliář. Do laviček, přístřešků, citylightů a dalších částí mobiliáře investovala podle svých vyjádření na 400 milionů korun. Příjmy má z pronajímání reklamy na těchto plochách. Městu za tento monopol platí deset milionů ročně.

Smlouva platí do roku 2021 a několik pražských politických reprezentací ji kritizovalo pro údajnou nevýhodnost. Nicméně žádní politici nedokázali se zástupci firmy dohodnout nějaké zásadní změny. Lidé z JCDecaux jsou podle svých slov připraveni s Prahou jednat.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Dobré zprávy z porodnic: Klesá počet císařských řezů i nedonošených miminek
Dobré zprávy z porodnic: Klesá počet císařských řezů i nedonošených miminek

V Česku klesá počet porodů císařským řezem a také dětí s nízkou porodní váhou. Tyto informace zazněly na tiskové konferenci věnované perinatální péči v ČR. Příznivé zprávy souvisí s nižším počtem vícečetných těhotenství i dobré perinatální péči.