Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Soud potvrdil pokutu za reklamu s fernetem 'kámošem'

Média

  14:05
Nejvyšší správní soud (NSS) definitivně potvrdil agentuře Beans pokutu 100 000 korun za reklamu na fernet od společnosti Berentzen. Spot, v němž účinkoval herec Sagvan Tofi, vyvolával dojem, že alkohol je prostředkem řešení osobních problémů. Zákon takovou propagaci lihovin nedovoluje.

Fernet Sagvana Tofi narazil i u soudu foto: Reprofoto

Firma se proti pokutě od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání neúspěšně bránila žalobou k Městskému soudu v Praze, nyní její kasační stížnost zamítl NSS, zjistila ČTK z úřední desky.

Reklamní spot, který firma musela stáhnout z vysílání, odkazoval k českému filmu Kamarád do deště z 80. let. Tofi v něm hrál s Lukášem Vaculíkem. "Když prší a svět vám připadá zlej, rozejde se s vámi holka, i ta druhá, a nic se vám nechce, potřebujete někoho nebo něco, co vás podrží: kámoše," říkal Tofi v reklamě.

Agentura FCB Prague, na kterou navazuje nynější Beans, u soudů tvrdila, že pokutovaný spot nijak nepřekračuje mantinely reklamní praxe. Reklamy na alkohol prý běžně prezentují přátelství umocněné pitím alkoholu, pracují s emocemi, zejména s radostí podpořenou alkoholem, a zdůrazňují optimismus a povzbuzení, které člověku dodá pití. Jako příklad uváděla firma reklamy na Fernet Stock, Pilsner Urquell a pivo Gambrinus. "Zvláštní místo by měla dle žalobkyně zaujmout reklama na konkurenční fernet, v níž muž reaguje na výtky svojí manželky tím, že ji beze slova vypustí a jako vypuštěnou umělohmotnou figurínu sroluje," rekapituloval loni argumentaci firmy Městský soud v Praze.

Nejvyšší správní soud zatím zveřejnil jen stručné znění rozhodnutí, a tak není zřejmé, jak se vypořádal s argumenty v kasační stížnosti. Zákon o regulaci reklamy zakazuje v reklamě tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů. Reklamu na fernet od Berentzenu označila za neetickou arbitrážní komise Rady pro reklamu.

Autor: