Pátek 25. září 2020svátek má Zlata 14 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Sponzoři se mohou dostat blíž k televiznímu zpravodajství, varuje rada

Divák si může politicko-publicistický pořad spojit se sponzorem, přestože v tomto případě je sponzorování stále zakázáno, upozorňuje Kateřina Kalistová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Divák si může politicko-publicistický pořad spojit se sponzorem, přestože v tomto případě je sponzorování stále zakázáno, upozorňuje Kateřina Kalistová | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

Představte si, že sledujete například Otázky Václava Moravce či jiný obdobný publicistický pořad, a hlavním tématem je třeba budoucí energetická politika českého státu. Krátce před jeho začátkem z obrazovky zazní, že televizní program sponzoruje ČEZ. I takový dopad může mít podle Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání nová mediální legislativa, platná od 1. června, která vychází z evropské směrnice pro vysílání.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se s tímto problémem setkala podle své předsedkyně Kateřiny Kalistové při posledním zasedání, kdy řešila diváckou stížnost na domnělé sponzorování diskusního pořadu Otázky Václava Moravce, odvysílaného 13. června na programu ČT24.

Stížnost poukazovala na fakt, že byl sponzorován publicistický pořad, což zákon o vysílání zakazuje. Konkrétně šlo o to, že se ve vysílání objevil sponzorský vzkaz dodavatele elektřiny a plynu Lumius.

"Rada však na základě zpravované analýzy zjistila, že nešlo o 'sponzora pořadu', nýbrž o 'sponzora programu'. Tento nový institut zakotvila do zákona o vysílání novela, která vstoupila v účinnost 1. června 2010," sdělila LN Kateřina Kalistová.

Novela skutečně umožňuje oproti dosavadní legislativě sponzorovat kromě pořadů i program jako takový, ale provozovatel vysílání je povinen sponzorování programu oznámit, zřetelně označit jméno nebo název sponzora a uvést hlavní předmět jeho činnosti. Oznámení o sponzorování programu také nesmí být vysíláno v upoutávkách na pořad, v průběhu pořadu a bezprostředně před začátkem nebo po ukončení pořadu.

I z těchto důvodů rada stížnost zamítla, protože zmíněný sponzor podle ní tyto náležitosti splňoval, včetně předělu.

Rada však přesto varuje, že pro diváka bude minimálně zpočátku obtížně rozeznatelné, že nejde o sponzora pořadu, nýbrž programu.  "Divák si tak může politicko-publicistický pořad spojit se sponzorem, přestože v tomto případě je sponzorování stále zakázáno," upozorňuje Kateřina Kalistová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Maminky, nenechte si ujít testování dětské kosmetiky sebamed Baby!
Maminky, nenechte si ujít testování dětské kosmetiky sebamed Baby!

Pokožka vašeho miminka si zaslouží jen tu nejlepší péči. Vyzkoušejte s námi řadu sebamed Baby, která byla vyvinuta speciálně pro potřeby citlivé...