Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Spoření v ČT vychvalovala 'paní Eva'. Šlo o manažerku Raiffeisen

Média

  8:00
Protekce v hlavním vysílacím čase, nebo jen opakující se pochybení redaktorů? Během poslední doby se v České televizi objevily dvě reportáže prezentující produkt, jehož výhody popisuje jeden ze zákazníků. A v obou případech nakonec vyšlo najevo, že nejde o zákazníka, ale vysoce postaveného manažera firmy, která produkt nabízí. "Netušili jsme to, ale o pochybení nejde," dušují se autoři reportáží.

Jde o tendenční reportáž? Paní Eva je ve skutečnosti ředitelka v pojišťovně. foto: ivysilani.cz

Je to jen týden, co server Lidovky.cz psal o reportáži v Událostech České televize, v níž vystoupil muž, jenž v několikaminutové reportáži popisoval zabezpečení domu a chválil jeho výhody. V reportáži už nezaznělo, že muž je manažerem Jablotronu, firmy vyrábějící alarmy.

Ředitel stavební spořitelny už v reportáži uveden je.

Po vydání článku o Jablotronu upozornil čtenář serveru Lidovky.cz, na to, že nejde o ojedinělý případ - v srpnu letošního roku odvysílala veřejnoprávní televize reportáž o historii stavebního spoření v Česku. Příspěvek začíná životním příběhem paní Evy, majitelky účtu. Víc o ní zmíněno není. Eva popisuje, jak si díky stavebnímu spoření s manželem postavili domek, úvěr tak byl letenkou ze stísněného panelákového bytu. Svěřuje se, že spoření založila už i malé dceři, zajišťujíc jí tak životní jistoty. "Moje dcera už má stavební spoření, aby si i ona mohla jednou pořídit startovací bydlení," říká do kamery paní Eva a v ruce drží žluté desky s logem společnosti Raiffeisen.

O propojení ČT a soukromých společností jsme psali:

Nejde o náhodu. "Paní Eva" je dlouholetou zaměstnankyní stavební spořitelny Raiffeisen. Jde o Evu Bártovou, ředitelku odboru. Že Bártová pro Raiffeisen pracovala v době vysílání reportáže, potvrdila serveru Lidovky.cz tisková mluvčí společnosti.

Autor reportáže, redaktor Jan Černý tvrdí, že o napojení paní Evy na společnost zprostředkující stavební spoření netušil. Přesto přiznává, že nešlo o náhodnou osobu. "Věděl jsem, že to byla příbuzná někoho z pojišťovny. Sháněli jsme osobu, která měla v té době stavební spoření," vysvětluje.

"Příběh zákazníka? Spolehněte se, zajístíme"

Tisková mluvčí České televize Alžběta Plívová dodává, že o zprostředkování kontaktu požádali přímo spořitelnu Raiffeisen. "Do reportáže byla paní Eva zařazena, protože patří mezi první klienty stavebního spoření zaniklé 1. AR Stavební spořitelny, jejíž nástupkyní se stala společnost Raiffeisen. Ta byla oslovena pro zprostředkování kontaktu na osobu, která bude původním klientem 1. AR Stavební spořitelny a bude souhlasit s tím, že banka tuto informaci předá novináři," napsala ve vyjádření pro Lidovky.cz mluvčí.

Televize vysvětluje, že pojišťovna následně oslovila příbuzné zaměstnanců a jedna z nich, Eva Bártová, se posléze spořitelně ozvala, ale s natáčením souhlasila pouze v případě, že nesdělí další informace o její osobě.

Televize na to přistoupila. Autor reportáže na otázku, proč si o hlavní postavě reportáže nezjistil podrobnější informace, aspoň z dostupných informací na internetu, odpovídá vyhýbavě. "Já si nemůžu prověřovat, kde kdo pracuje. Každý je někde zaměstnaný," tvrdí.

Paní Eva s deskami od Raiffeisen spořitelny.

Je ale přesvědčen, že stavební spořitelnu nepropagoval. "Je to jen příběh člověka, který si založil stavební spoření, vazba na Raiffeisen tam není vůbec žádná. I ředitel Raiffeisen Jan Jeníček v reportáži vystupuje kvůli tomu, že je to pokračovatel společnosti, která tu před dvaceti lety jako první nabízela stavební spoření," obhajuje reportáž.

Ponaučení se nekoná?

Obě reportáže vykazují několik shodných znaků. Propagují produkt nebo službu, výhody před kamerou popisuje vysoký manažer jedné z nejdůležitějších firem na trhu v dané oblasti. A podle vyjádření autorů reportáže i tiskové mluvčí televize je vždy oslovena přímo firma, aby zprostředkovala řečníky. Ty už si dál redaktoři neprověřují.

Už v případě firmy Jablotron mluvčí ČT sdělila, že televize si je chyby vědoma a redaktoři budou poučeni o správném postupu. "Obecně nicméně platí, že způsob získávání kontaktů na aktéry natáčení patří do know-how jednotlivých redaktorů a reportérů," dodala mluvčí.

Jak stojí v Etickém kodexu ČT, televize se musí snažit zjistit a divákům zprostředkovat pravdivý obraz skutečnosti. Zamlčení jekékoliv důležité okolnosti bude vždy hrubým porušením pravidel ČT.

Spojení ČT a Mattoni

Česká televize v minulosti čelila kritice za propagaci soukromých společností. V létě server Lidovky.cz upozornil na propojení České televize a společnosti Karlovarské minerální vody. KMV zaplatily ČT rozsáhlou billboardovou kampaň, televize na oplátku točí velkovýpravný seriál Prodavač vody o zakladateli firmy Heinrichovi Mattonim.

V srpnu pak ČT odvysílala v hlavním vysílacím čase devadesátiminutový přenos z Mattoni koktejl festivalu, zábavné estrády, kterou KMV pořádaly. Smlouvu o přenosu navíc generální ředitel Petr Dvořák podepsal až poté, co se o ní začal server Lidovky.cz zajímat (více čtěte ZDE).

Autor: