Čtvrtek 28. května 2020svátek má Vilém 16 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Svora končí kvůli svým knihám

Přemysl Svora, bývalý programový ředitel TV Barrandov | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Přemysl Svora, bývalý programový ředitel TV Barrandov | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

PRAHA Digitální televize Barrandov svému programovému řediteli dala na vybranou: buď práce u nás, anebo psaní knih. Přemysl Svora zvolil činnost publicisty na volné noze.

Další z výrazných mediálních tváří odchází z televize, protože měla vedlejší aktivity. Vedle Radka Johna, který opouští Novu kvůli svému angažmá ve firmě spojované s kontroverzním podnikatelem Romanem Janouškem, odchází z nové digitální TV Barrandov šest týdnů po jejím startu dosavadní programový ředitel Přemysl Svora.

„Stanovil jsem si vnitřní cíl, že televizi Barrandov uvedu v život, a to se podařilo,“ odkazuje na měření sledovanosti, podle něhož Barrandov v lednu sledovalo procento těch, kdo měli zapnutý televizor. Už první měsíc tak televize napůl splnila cíl dosáhnout v prvním roce dvouprocentního podílu na trhu.

Svora už ale bude dělat jinde. „Řekl jsem si, a dohodl jsem se na tom i s vedením, že jsem spíše stavitel než udržovatel, takže jsem vnitřně uznal, že by bylo dobré odejít. Stavění bylo náročné a únavné. Postavil jsem s kolegy televizi, ta se podle mého soudu na trhu chytla, i podle čísel, která jsme dostali z peoplemetrů, tak jsme se dohodli, že to přenechám jiným,“ pověděl.

„Pan Svora se rozhodl odejít a věnovat se vlastní publicistické činnosti,“ sdělil mluvčí televize Barrandov a člen představenstva licencované společnosti Barrandov Televizní Studio Janis Sidovský serveru Česká média, který o Svorově odchodu napsal jako první.

Odejít ovšem nebylo výhradně Svorovo rozhodnutí. Podle informací LN dalo vedení barrandovské stanice šéfovi programu na vybranou: buď se bude věnovat práci v televizi, anebo psaní knih. Svora totiž obě aktivity nestíhal, a na Barrandově měl proto absence.

Aby se to neopakovalo
Poprvé se tak údajně stalo na sklonku loňského roku. Tehdy Přemysl Svora vydal ve vlastní firmě Press Praha knihu s nekomentovanými přepisy policejních odposlechů Kmotr Kmenta. Protestoval tak proti tomu, jak s přepisy odposlechů nakládá při své práci redaktor deníku MF Dnes Jaroslav Kmenta.

Svorovy knihy se za první týdny, jak koncem listopadu řekl LN, prodalo několik tisíc výtisků. Svora dílu věnoval nejen čas, ale i nemalé finanční prostředky. Na její propagaci v denním tisku vynaložil podle svých slov tři sta tisíc korun.

V televizi Barrandov ale kvůli práci s knihou absentoval, zaskakovat za něj údajně museli kolegové, třeba vedoucí programové skladby Jaroslava Vokurková. A vedení televize se obávalo, že se to bude opakovat. Svora se totiž pustil do dalšího díla. „Chci na podzim vydat knížku, tak se jí musím pečlivě věnovat,“ potvrzuje nepřímo. Péči si prý nové dílo zaslouží kvůli „třaskavému tématu“. „Bude to o finanční krizi, jak ji někteří lidé způsobili,“ přiblížil.

Vrací se tak k činnosti, která se mu zřejmě vyplácí. Svůj proslulý spisek Sedm dní, které otřásly hradem totiž označuje jako „nejprodávanější polistopadovou knihu“.

John: Měl jsem odejít dřív
Na vedlejší aktivity doplatil i Radek John na Nově. „Po dohodě“ s šéfem publicistiky Stanislavem Brunclíkem a ředitelem zpravodajství a publicistiky Martinem Ondráčkem televizi po patnácti letech opouští, neboť pracoval na časopisu pro VZP ve společnosti Ora print. „Neodcházím ukřivděný,“ říká, byť se ohrazuje, že ve firmě neměl významnou roli, vlastnický podíl ani procenta ze zisku. Měl „hlídat ekonomiku“ a za to bral deset tisíc měsíčně. Vše šéfové Novy věděli. „Nikdy mi nikdo neřekl, chlapče, vyber si,“ tvrdí Radek John.

S kontroverzním lobbistou Romanem Janouškem, blízkým pražskému primátorovi Pavlu Bémovi, se prý ve firmě nepotkal. Když ale Hospodářské noviny napsaly o státních zakázkách, jež Ora print získávala, Nova se s Johnem rozloučila.

Byť byl jednou z jejích nejúspěšnějších tváří. „Jeho jméno byla silná značka,“ říká Stanislav Brunclík. Nova Johna ukazovala v sebepropagačních znělkách, novinář také opakovaně získal trofeje z nejrůznějších anket, například desítku TýTý. Sám John přitom tvrdí, že poslední dva roky zůstával v Nově jen z loajality k pořadu Na vlastní oči, který s Josefem Klímou rozjížděli a jenž je s Televizními novinami nejstarším pořadem Novy.

Poslední dobou byl John spíš jeho tváří. Od loňského dubna, kdy se po dlouholetém redakčním šéfování vrátil k natáčení, totiž udělal jen pět reportáží. „Ztratíte kontakt s novinářskými zdroji a chvíli trvá, než je obnovíte,“ vysvětluje. Spolupráci s Ora print prý ukončí, až skončí časopis pro VZP. To bude podle serveru Týden.cz brzy. John si uvědomuje, že končí i doba, kdy novináři běžně dělali víc věcí najednou. A k Nově říká: „Zmeškal jsem to, měl jsem odejít před dvěma roky.“
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...