Pondělí 8. března 2021svátek má Gabriela 4 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

TV Barrandov uspěla s žalobou proti pokutě za neobjektivitu. RRTV musí případ znovu prozkoumat

Jaromír Soukup ve svém pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaromír Soukup ve svém pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. | foto: TV BarrandovReprofoto

Praha Televize Barrandov uspěla se správní žalobou proti pokutě 400 000 korun, kterou dostala za neobjektivitu v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která postih uložila, bude muset případ podrobněji prozkoumat. Stanovil to páteční rozsudek, který je pravomocný. Rada zváží podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu.

Majitel televize Soukup kritizoval v září 2018 ve svém publicistickém pořadu firmy za to, že dostávají pobídky od státu a přitom vyvádějí peníze do zahraničí. Konkrétně jmenoval automobilku Škoda Auto, která nedostala prostor na reakci. Podle srpnového rozhodnutí RRTV spáchala televize přestupek proti zákonu o provozování rozhlasového a televizního vysílání, protože neposkytovala objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.

Správnost, přesnost, transparentnost

Předseda senátu pražského městského soudu Milan Tauber v pátek konstatoval, že podle judikatury zahrnuje objektivita vysílání dva prvky. Je to jednak správnost a přesnost předkládaných faktů, tedy v podstatě jejich pravdivost, a jednak transparentnost - tedy uvedení pramenů, z nichž jsou fakta čerpána. Ústavní soud přitom konstatoval, že pro naplnění podstaty přestupku nestačí pouze netransparentnost, ale musí být splněn právě i prvek nesprávnosti.

„Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se ve svém usnesení touto problematikou výslovně odmítla zabývat. Konstatovala, že jí to nepřísluší a že na to nemá kapacitu. Soud dospěl k závěru, že je to v rozporu s nálezem Ústavního soudu. Rada se tak v dalším řízení bude muset zabývat otázkou přesnosti a správnosti,“ uvedl soudce.

Vyhověl tak televizi, která rozhodnutí rady označovala nejen za nezákonné, ale i nepřezkoumatelné, a žádala, aby soud věc radě vrátil k dalšímu řízení.

Společnost Barrandov Televizní Studio loni od rady dostala kvůli nevyváženosti pořadů několik pokut. Jedna z nich, 200 000 korun, byla za tendenčnost reportáže v pořadu Moje zprávy, která se zabývala státními zakázkami pro agenturu Dorland. I v tomto případě se televize obrátila na soud, který jí dal loni rovněž za pravdu. Zástupkyně rady Tereza Rudolfová v pátek novinářům řekla, že v tomto případu podala RRTV kasační stížnost a že její podání zváží i u aktuální žaloby. „S rozsudkem se rada seznámí na svém nejbližším zasedání,“ uvedla.

Minulý měsíc radní schválili další pokutu 250 000 korun za reportáž v pořadu Moje zprávy, která se týkala údajných nehospodárností v Národním divadle.

Policie vyklízí Hlavní nádraží. Jeho obyvatelé si našli nový „Sherwood“

Bezdomovci na pražském Andělu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Narkosvět v legendárním parku u pražského hlavního nádraží, kterému všichni přezdívají Sherwood, se proměňuje a...

Umírají mladší lidé a my s tím nemůžeme nic dělat, říká šéf KARIM o covidu

Jan Beneš, přednosta kliniky anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V plzeňské fakultní nemocnici prudce stoupá počet hospitalizovaných s covidem-19. Zatímco v podzimní vlně šlo o...

Tudy ne, přátelé! Příběh dvou turbínových lokomotiv Škoda byl plný řevu a ohně

Turbínová lokomotiva Škoda typ 1 TLo (označení lokomotivní řady ČSD podle... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lokomotivy se spalovací turbínou se v padesátých letech zdály být docela dobrý nápad. I v plzeňské Škodovce jeden typ...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!