Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Z reklamy ČT příští rok čeká jen 530 milionů

Média

  4:00
PRAHA - Hospodářská krize dopadá vedle komerčních stanic také na veřejnoprávní Českou televizi. Ta pro rok 2010 odhaduje své výnosy z reklam na 530 milionů korun.

Odhad ČT uvedla v podkladech pro meziresortní skupinu koordinující televizní digitalizaci a pro vládu, která využití peněz z reklamy na ČT podle zákona každoročně schvaluje.

Už letos přitom Česká televize čeká o zhruba dvě stě milionů horší výsledek, než původně očekávala. Začátkem roku odhadovala, že letos na reklamě vydělá 755 milionů.

Kvůli propadu reklamního trhu, který nyní označuje za "rekordní", ale v dubnu svůj předpoklad upravila na 648 milionů. A v neděli obchodní ředitel České televize Robert Kvapil na dotaz LN odhadl letošní výnosy z reklam mezi 530 a 560 miliony korun. "Záleží na listopadu," podotkl před blížícím se předvánočním obdobím, které pro televize vždy znamenalo nejvyšší příjmy v rámci roku.

Obchodní šéf ČT přitom souhlasí s odhady tuzemského komerčního lídra, televize Nova, totiž že televizní trh meziročně poklesne zhruba o čtvrtinu. Pesimističtější naopak Kvapil zůstává k vývoji v příštím roce, na kdy Nova odhaduje růst o 6 procent. ČT vidí stagnaci.

Mediální agentura OMD čeká napřesrok u televize další pokles o 13 procent s tím, že oživení na českém trhu přijde až v roce 2011. "Nejdříve se musí k růstu vrátit trhy zemí, ze kterých pocházejí nebo kde mají většinu svých aktivit zahraniční společnosti, jež jsou velkými inzerenty na českém trhu," uvedla OMD před měsícem.

Z peněz získaných na reklamě bude ČT přesto muset dál přispívat do fondu kinematografie 150 miliony ročně a na zvláštní účet telekomunikačního úřadu související s rozvojem digitalizace 15 miliony. Snížení výnosů naopak ovlivní výši částky, která jde na informační kampaň k digitalizaci. Po letošních 135 milionech a loňských 100 milionech na ni příští rok půjde jen 95 milionů.

Pokles už loni

Důsledky hospodářské krize začala ČT pociťovat už v závěru loňského roku. "V prosinci došlo ke zrušení některých zakázek v důsledku počínající finanční krize, kdy klienti začali snižovat reklamní rozpočty, a svoji roli sehrál i mírný meziroční pokles sledovanosti ČT1 a ČT2," uvádí televize ve své výroční zprávě o hospodaření za rok 2008.

Za to, že loňský výdělek 739 milionů byl o 11 milionů nižší než plán, mohla i změna mediálních zákonů, které ČT zakázaly kumulovat reklamní limity pro jednotlivé kanály. Proto musela reklamu rozložit rovnoměrněji a nemohla jí většinu soustředit na nejsledovanější kanál ČT1. Zároveň veřejnoprávní televizi uškodilo, že politici zákon měnili až na sklonku roku 2007, v době, kdy inzerenti už s komerčními televizemi o investicích na další rok jednali.

Plán naopak ČT loni překročila v případě jiných komerčních prezentací. Sponzoring pořadů, zvláště počasí a časomír, zajišťovaný přes mediální zastupitelství ARBO media (dnes Media Master) přinesl 224 milionů korun (velký podíl na tom měla letní olympiáda a hokejové mistrovství světa), vlastními silami si ČT zajistila 67,5 milionu korun (což je meziroční nárůst o 46 milionů). Z teleshoppingu měla dalších 67 milionů.

Autor: