28. dubna 2013 14:59 Lidovky.cz > Byznys > Média

Začátky České televize. Reakcionářská svině, slyšel brigádník Forman

Začátky České televize. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Začátky České televize. | foto: ČTK

PRAHA Do "reakcionářských sviní" vynadal prý jednou nejmenovaný předseda závodního výboru komunistické strany Československé televize režiséru Miloši Formanovi. To se však psala polovina 50. let, televizní vysílání bylo v plenkách a Forman jako student scenáristiky hledal brigádu. Po kruté zkušenosti v rakovnických dolech na lupek se přihlásil do televize, která hledala člověka na uvádění pořadu o filmu.

"V zemi bylo jen pár stovek přijímačů, dosud nikdo ani netušil, jakou moc tohle médium má. Já sám jsem předtím viděl tu velkou bednu s miniaturní baňatou černobílou obrazovkou asi dvakrát nebo třikrát," prozradil Forman ve své autobiografii Co já vím?

Miloš Forman na snímku z února 2007

Miloš Forman na snímku z února 2007

Ve svém pořadu musel ukazovat povinnou kvótu sovětských filmů, ale snažil se protlačit do vysílání dobré předválečné snímky Otakara Vávry a Martina Friče či progresivní díla západních filmařů, jakými byli například italští neorealisti.

"Seznámil jsem vždy diváky s tím, jak film vznikl, nebo jsem jim v rozhovoru představil nějakého herce, a pak jsem film pustil," napsal.

Nutný štempl od cenzora

Všechno se vysílalo živě a technologie byla primitivní. Slova a obraz odcházely přímo "do éteru", což komunisty děsilo natolik, že každé odvysílané slovo muselo být předem schváleno cenzory, jimž se posílal scénář s kopií. Na originál dali štempl, kopii si nechali. Když se pořad vysílal, vždycky někdo sledoval, zda se neodchyluje od povoleného textu.

Jednou prý uváděl žongléry a požádal je, aby mu dali písemně vše, co během představení říkají. Šéfovi pak oznámil, že jen žonglují, ale ten musel "nahoru" něco poslat. Vrátil se k artistům s formulářem tiskového dozoru, že něco tam napsat musejí. Cenzor mu pak papír se slovy: "Hej! Hop! Hup! Lup! Hop, hop, hop!" vrátil orazítkovaný.

Dadaistický moderátor a sportovní komentátor

Průšvihem byl rozhovor se zaneprázdněným předsedou Svazu československo-sovětského přátelství, jemuž poslal otázky předem. Nedostal odpověď, a tak si napsal odpovědi sám a dopisem mu je odeslal.

Výsledkem byl pak dadaisticky působící dialog. Když se ho totiž před kamerou na něco zeptal, on dlouho hledal v kapse, pak kostrbatě přečetl odpověď a papír uschoval. Situace se opakovala i u dalších "spontánních" otázek. Vedení televize Formanovi vynadalo, ale vyhozen nebyl a stačil se ještě ucházet o post sportovního reportéra. Po ukázce komentování hokejového mače ale kariéru neudělal. "I když jsem dal do toho všechno, ze sportovní redakce se mi nikdo neozval," uzavřel svou televizní kapitolu Forman.

Z České televize na FAMU

Volontérem v televizi byl poté, co pro "nedostatek talentu" nebyl přijat na DAMU, další oscarový filmař Jiří Menzel. "Bylo to v roce 1956 a všechno včetně inscenací se dělalo živě ze studia ve Vladislavově ulici. Kolem byly kulisy na zpravodajství, počasí či mapa světa.

Já dělal v archivu, byl jsem asistentem v hudební a pak ve filmové redakci a v dabingu," řekl Menzel. Označil to za dobrodružství; co se právě stalo, šlo do celé republiky. Díky této zkušenosti se přihlásil na FAMU, kde ho Otakar Vávra naučil dělat film.

ČTK, Lidovky.cz

Advantage Consulting, s.r.o.
INSPEKTOR KVALITY – VÝSTUPNÍ KONTROLA

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč