Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Reklama musí ztišit. Podle Novy a Primy je zákaz zbytečný

Média

  7:00
PRAHA - Televize nebudou moci vysílat reklamu hlasitěji než ostatní pořady. Zákaz by měl začít platit zhruba v polovině příštího roku, za jeho porušení má hrozit pokuta až pět milionů korun. Komerční televize se přes některé výhrady nařízení podrobí.

Hlasité reklamy lidem velmi vadí a stěžují si na ně. "Obracela se na nás spousta lidí, abychom s tím něco udělali," řekl minulý týden při projednávání předseda sněmovního mediálního výboru Václav Mencl (ODS). Novelu zákona o provozování televizního vysílání, kterou schválil Senát, ještě musí podepsat prezident.

ČTĚTE TAKÉ:

Detaily k zákazu má stanovit vyhláškou Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Zákaz se má vztahovat i na znělky, které oddělují reklamu, teleshopping nebo označení sponzora od ostatních vysílaných pořadů.

Předloha se podle Mencla dotkne komerčních televizí, neboť veřejnoprávní Česká televize hlasitější reklamu už ze svého vysílání odstranila a hlasitost vysílání sjednotila.

Podle Novy i Primy není státem nařízená hlasitost ideální

"Skupina Nova preferuje v souvislosti s hlasitostí reklam samoregulaci, jsme však připraveni postupovat v souladu se schválenou právní novelou," uvedla mluvčí Novy Marie Fianová.

Samoregulaci by uvítala i Prima. "Zákonná úprava směřující proti provozovatelům vysílání, kteří jsou pouhými šiřiteli sdělení zadavatelů reklamy, dle našeho názoru věc spíše zkomplikuje," řekl vedoucí oddělení PR Prima Václav Mazánek s tím, že řešit tuto situaci prostřednictvím samoregulace je evropským standardem. "Že se dohodneme se zadavateli, aby reklamu natáčeli dle nových doporučení Evropské vysílací unie, jsme v rámci ATO plánovali tak či tak," podotkl.

Bez výhrad nařízení přijímá nová TV Pětka. "Jsme technicky připraveni, a proto pro nás nepředstavuje žádný problém zareagovat od prvního dne platnosti normy," řekla PR manažerka Pětky Kateřina Kotalová.

Dohlížet bude Rada pro vysílání

Komerční televize i výrobci reklamy budou mít po přijetí novely sedm měsíců na to, aby se novým pravidlům přizpůsobili. Rada pro vysílání má stanovit vyhláškou například podrobnosti k regulaci hlasitosti vysílané reklamy.

Rada pro vysílání by také ukládala pokuty a dohlížela na dodržování zákazu.

Autoři předlohy odhadují, že by se kvůli tomu výdaje rady zvýšily o asi 200.000 korun na novou techniku.

Autoři: ,