Středa 30. září 2020svátek má Jeroným, Ráchel 7 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Média

Zeman vedle Gotta a Bílé. Lidé vnímají prezidenta jako celebritu

Prezident Miloš Zeman se zúčastnil 12. února v Abú Zabí v rámci návštěvy... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prezident Miloš Zeman se zúčastnil 12. února v Abú Zabí v rámci návštěvy... | foto: ČTK

Jaromír Jágr v reklamě na potraviny, Karel Gott na obuv či oděvy a Lucie Bílá jako tvář kosmetické firmy. Jak se hodí české celebrity pro reklamu, kteří lidé jsou pro veřejnost okoukaní a kdo to vůbec „celebrita“ je? Podle průzkumu „celebrity monitor“ například i prezident Miloš Zeman.

Popularitu osobností českého kulturního, společenského a sportovního života monitorují pravidelně dvakrát do roka studenti Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomie v Praze. Průzkum z posledního čtvrtletí roku 2014 ukázal, že lidé si pod pojmem „celebrita“ představí nejčastěji Karla Gotta. Na druhém místě skončil prezident Miloš Zeman, třetí pak zpěvačka Lucie Bílá. „Dotazovaní měli spontánně zmínit 5 osob, které si pod pojmem „celebrita“ vybaví,“ popisuje vedoucí průzkumu Radek Tahal.

Koho vnímá veřejnost jako celebritu? Průzkum „celebrity monitor“ provedla...

Koho vnímá veřejnost jako celebritu? Průzkum „celebrity monitor“ provedla Fakulta podnikohospodářská VŠE.

V závěsu za Lucií Bílou skončil hokejista Jaromír Jágr, Helena Vondráčková a Jan Kraus. V první desítce se umístili také Andrej Babiš, Marek Eben, Petra Kvitová a Václav Havel. Karel Gott vévodí žebříčku monitoru vysoké školy ekonomické pravidelně, na rozdíl od prezidenta Miloše Zemana, který si v loňském roce oproti předchozímu šetření několikanásobně polepšil. Procenta u lidí ztratil naopak Jaromír Jágr.

V další fázi průzkumu dotazovaní sdělovali, jaké osobnosti by chtěli vídat v médiích a které jsou podle nich spíš okoukané. „S naprostou převahou vyhrála Barbora Špotáková, kterou by si 77 % respondentů přálo v médiích vidět častěji. Stoprocentně pozitivně je hodnocen i Tomáš Klus a oblíbenost sklízí také Marek Eben,“ popisuje Tahal. 

CELEBRITY MONITOR

  • Výzkum, který s půlroční periodicitou monitoruje popularitu osobností českého kulturního, společenského a sportovního života
  • Je realizován na reprezentativním vzorku české populace, kombinací osobního a elektronického dotazování
  • V rámci výzkumu je zjišťována spontánní výbavnost českých osobností, zmíněné pořadí a „okoukanost“ (tzn., zda lidé chtějí osobnost vídat častěji, stejně často nebo méně často než doposud)
  • Dále výzkum zjišťuje, zda si lidé umí osobnost představit jako tvář nějaké kampaně (a v jaké produktové oblasti)

Poslední část výzkumu se zaměřovala na reklamní potenciál českých osobností -respondenti odpovídali na otázku, zda si dané osoby umí představit jako tváře nějaké společnosti, značky či jako osobnost reklamy. Podle oslovené části veřejnosti by se tak Karel Gott hodil do reklamy na obuv a oděvy, dobře by ale reprezentoval i oblast vzdělávání. Lucie Bílá je naopak ideální pro reklamu na kosmetiku, obuv a oděvy, ale i finanční produkty.

„Výsledek ukázal, že si lidé jako tvář nějaké značky umějí představit většinu českých sportovců. Sázkou na správného reklamního koně je například Gabriela Soukalová, Roman Šebrle, Martina Sáblíková, Petra Kvitová a Jaromír Jágr,“ informuje Tahal. Slavného hokejového útočníka vnímá podle něj jako vhodného reprezentanta nějaké značky 98 procent respondentů. „Nejvíce by se hodil pro propagaci sportovních potřeb, někteří by si ho ale dokázali představit i v reklamě na auto či potraviny,“popisuje Tahal. Martina Sáblíková by se hodila do reklamy na potravinové doplňky a vitamíny, Petra Kvitová pro kosmetické produkty. „Zřetelně se ukazuje, že umělci a sportovci jsou z marketingového pohledu značkou. Spousta z nich si ve svém oboru vybudovala své jasně definované místo a jen vyslovení jejich jména vyvolává v lidech emoce,“ uzavírá Radek Tahal.

Michaela Rozšafná

Autor

Michaela RozšafnáMichaela.Rozsafna@lidovky.czČlánky

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky
Rychlá zdravá svačinka? Hledáme 40 testerek, které vyzkouší Sunar BIO kapsičky

Ve spolupráci se Sunarem, tradičním českým výrobcem dětské výživy, jsme si pro vás připravili velké testování BIO kapsiček.