Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Ztrátová Z1 vysílá už rok, po krizi nabírá dech

Média

  6:00
PRAHA - Soukromá zpravodajská televize Z1 finanční skupiny J&T si dnes připomíná první výročí od startu vysílání. Koncem prvního roku poznamenaného hospodářskou krizí ji začaly růst inzertní příjmy. Do druhého roku přidá v programu víc magazínové publicistiky a taky zábavu.

Generální ředitel Z1 Martin Mrnka foto: Z1

Jak LN řekl generální ředitel stanice Martin Mrnka, loni Z1 skončila se ztrátou stovek milionů korun. Podle Mrnky to vyplývá ze zatím nezauditované účetní uzávěrky akciové společnosti První zpravodajská, která Z1 provozuje, za rok 2008.

Jde o hospodaření za prvních sedm měsíců vysílání, Z1 totiž odstartovala loni 1. června. Patrik Tkáč, partner finanční skupiny J&T, která stanici vlastní a financuje, mluvil v Hospodářských novinách v souvislosti se Z1 o "roční ztrátě 200 milionů“.

Start za nezájmu inzerentů

První rok byl poznamenán hlavně startovními výdaji. "Byla tam masivní investice do technologie, do programu,“ přibližuje Mrnka.

Z1 přitom začínala krátce předtím, než i na českou ekonomiku dolehly důsledky globální krize, potažmo pokles výdajů do reklamy. Ještě v únoru proto počítala, že letos bude závislá na penězích od investora a z inzerce bude dostávat ne víc než "pár procent“.

Náklady tehdy osekala na třetinu, propouštěla. Mezitím se prý trh stabilizoval a situace se zlepšuje. Z reklamy teď Z1 dokáže podle Mrnky sehnat zhruba pětinu svých celkových nákladů. "Do budoucna počítáme s jejím dalším vývojem směrem nahoru,“ tvrdí šéf Z1. Asi 55 procent příjmů ji letos zajišťují mediální agentury Media Master, AT Media a BPM, zbytek si televize shání vlastními silami.

Z vyjádření Tkáče z J&T plyne, že měsíční provoz stojí kolem patnácti milionů korun. "Kdybychom tu televizi chtěli dělat špičkově, potřebovali bychom na to nejméně třicet milionů korun měsíčně. Dnes jsme někde na polovičce,“ řekl v HN.

Rok od startu jede Z1 nonstop celý den, jen mezi jednou a pátou hodinou ranní vysílá blok repríz. Přes den vysílá především zpravodajství, večer hlavně publicistiku. "Model, který od začátku sledujeme, je podobný německé stanici N24,“ říká Martin Mrnka.

Čas po osmé na Z1 patřívá dokumentu, po půl desáté nastupuje Barbora Tachecí se svým interview a nato od 22 hodin poslední velké zprávy dne, půlhodinové. Právě tyto tři pořady jsou na Z1 nejsledovanější.

Publicistika teď posiluje. Od dneška budou od 21 hodin chodit tři nové magazíny. Každé pondělí to budou Slídilové, s kauzami natáčenými skrytou kameru. Místo politických témat se ale zaměří spíše na „menší“ problémy, třeba špatně fungující úřady. "To, co lidem ztrpčuje život, je často o úroveň níž, než třeba že pan Morava s panem Tlustým sehrají vířivkovou etudu,“ míní Mrnka.

V úterý od devíti večer bude Z1 dávat magazín Tramtárie s vyprávěním cestovatelů a o pátcích Netem světem, zábavný souhrn nejnavštěvovanějších internetových videí týdne. Na něm Z1 spolupracuje se serverem YouTube.

Nástroj vlivu. Zatím moc drahý

Televize Z1 cílí na bohatší lidi, vzdělanější, s vyššími rozhodovacími pravomocemi. Podle šéfa Mrnky je to v širším pojetí asi 1,2 milionu lidí, v jádru asi 360 tisíc. Momentálně si ji denně aspoň na chvilku zapne asi 160 tisíc diváků.

Finančníci z J&T chápou svou televizi jako nástroj nepřímého vlivu a podle Tkáče se jim proto vyplatí dotovat Z1 dvaceti až třiceti miliony ročně. "Když vlastníme médium, někteří si víc rozmyslí, jestli do vás kopnou,“ míní.

Zatím platí mnohem víc. "Koncem roku to zhodnotíme a rozhodneme se, zda do televize pustíme dalších 200 milionů. Měřítkem určitě bude, jestli se najdou inzerenti. Když se to nepovede, tak Z1 zavřeme.“

Autor: