Středa 17. srpna 2022, svátek má Petra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Měl to být výstavní rychlík ČD, teď je z něj vlak-potížista. Už se i rozpojil

Ekonomika

  5:00
PRAHA/PLZEŇ - Rychlíkové soupravy InterPanter z plzeňské Škody Transportation jsou výrazně poruchové. České dráhy, které si jich do flotily nakoupily čtrnáct, kvůli opakovaným technickým problémům žádají prodloužení záruky.

Vlak InterPanter Českých drah. foto: ČD

Jen pár kilometrů před Břeclaví se zajiskřilo a vlak InterPanter zastavil. A nejen to, dokonce se rozpojil. Cestující si museli k už nabranému zpoždění připočíst dalších 80 minut, které vyplnilo spojování souprav či zkouška brzd.

Lidé, kteří chtěli rychlíkem pokračovat do Brna, museli v Břeclavi přesednout na náhradní vlak.

ČD žalují pojišťovnu. Odmítá vyplatit desítky milionů za rozdrcené pendolino

Nešlo o žádné neštěstí, nikomu se nic nestalo. Když se dnes moderní vlak rozpojí, počítač jej zastaví. Problém je ale v tom, že tento typ souprav mají České dráhy teprve od roku 2015, jsou jedním ze symbolů přesedání ze starých rychlíků vyvedených v kožence do moderních nízkopodlažních strojů, kde se dá připojit k wi-fi nebo si dojít na důstojný záchod.

Z modelové řady InterPanter od Škody Transportation má státní dopravce ve flotile čtrnáct souprav celkem za 2,6 miliardy korun – ve variantě se třemi či pěti vozy. Občas se kvůli kapacitě dvě jednotky spojí, což byl zřejmě i aktuální případ z první poloviny listopadu. Problém je, že tyto vlaky mají na kontě hodně závad a podle všeho zaslouženě získaly pověst velkých potížistů.

Rychlík Interpanter Českých drah
Rychlík Interpanter Českých drah

„Od svého dodání vykazují větší množství opakujících se i nahodilých poruch. Mají různý charakter – šlo například o závady na měřicích trafech. Poruchovost je větší, než by u takového vlaku měla být,“ přiznal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Potíže těchto vlaků jsou ke všemu více na očích, protože jezdí na frekventovaných trasách – z Brna vyrážejí do Prahy a Olomouce.

Telefonní linka mezi centrálou ČD a plzeňskou strojírnou je tak hodně vytížená. Řeší se jednotlivé závady i celkové zvýšení spolehlivosti a dostupnosti jednotek – aby dopravce nemusel tak často sahat po náhradních vlacích s nižším komfortem.

Dráhy chtějí delší záruku

„S ohledem na dosavadní spolehlivost a poruchy požadujeme prodloužení záruční doby, odstranění poruchovosti a zajištění požadované disponibility jednotek InterPanter,“ uvedl mluvčí. Škoda Transportation je v posledních letech klíčovým dodavatelem Českých drah.

V modrobílých barvách dopravce jezdí třeba její vlaky Regionova, CityElefant nebo RegioPanter.

Leo Express se uchází o státní rychlíky. Láká na vlaky z Číny i ze Škody

Problémové rychlíky InterPanter, které naposledy selhaly před Břeclaví, jsou stále ještě v záruce. „Došlo

k závadě na elektrické části vozidla, konkrétně zkratu na trakčním pohonu, který zasáhl více systémů. Bezpečnostní systémy správně zareagovaly a zajistily bezpečné zastavení a následný dojezd v omezeném režimu,“ popsala mluvčí Škody Lubomíra Černá. Zdůraznila, že nenastalo ohrožení osob ani majetku.

„Je pravda, že nyní probíhá na jednotlivých jednotkách akce několika zpětných úprav, které by měly odstranit opakující se závady,“ řekla Černá.

Nejde o první problém s dodávkami od této společnosti, jejíž koupi o víkendu podepsala skupina PPF Petra Kellnera.

Lokomotivy řady 380 přezdívané Emil Zátopek například řadu let nedokázaly získat povolení jezdit do Německa, přičemž jednou z jejich základních misí měla být prestižní trať do Berlína a Hamburku. Pro tuto linku dodává Škoda i repasované vagony – zakázku však provázely reklamace a zpoždění.

Největším problémem byla arbitráž mezi ČD a Škodou, která se týkala pozdního dodání výše zmíněných lokomotiv. Složitý obchodní spor vyhrála před dvěma lety trochu překvapivě plzeňská strojírna – dopravce jí musel vyplatit 1,2 miliardy korun. Verdikt arbitráže nyní řeší soud.

Autor:

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...