Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Měření rychlosti: prevence i byznys

  14:42
Nepřiměřená rychlost je původcem vážných dopravních nehod. Je proto jasné, že právě kontrola rychlosti je jednou z cest, jak zvýšit bezpečnost na silnicích. Nutno dodat, že jde také o velké peníze.

Při měření rychlosti soukromými subjekty nepůjde o bezpečnost, ale spíše o to, vybrat co nejvíce peněz. foto: ČTK

V roce 2007 se na českých silnicích stalo 182 736 dopravních nehod. Přibližně 15 procent z nich způsobila nepřiměřená rychlost jízdy. Je nesporné, že vysoká rychlost stála také za mnoha nehodami, jejichž příčina byla klasifikována jako „nesprávný způsob jízdy“. Asi nijak nepřekvapí, že uvedených 15 procent (přibližně 25 tisíc nehod) má na počtu osob usmrcených na silnici téměř poloviční podíl.

Rychlost je fenoménem dnešní doby. V kombinaci se stále dokonalejšími automobily schopnými stále účinněji maskovat skutečnou rychlost se mnoho řidičů domnívá, že rychlostní limity jsou nastaveny příliš nízko. Moderní automobily s nejnovějšími druhy pneumatik sice dokážou zastavit na mnohem kratších drahách než v minulosti, ovšem za volantem sedí „pouze“ člověk, jehož rychlost a pohotovost reakcí je stále stejná.

Při jízdě vyšší rychlostí zabere stejně dlouhý reakční čas mnohem větší ujetou vzdálenost, která může být rozhodující v tom, zda se nehoda stane, či nikoliv. Reakční doba zkušeného řidiče je přibližně 0,7 s. Během této doby ujede automobil jedoucí rychlostí 50 km/h dráhu přibližně 10 m, zatímco při rychlosti 70 km/h již jde o vzdálenost 13,6 m. Společnost Bosch například uvádí, že když by se podařilo zkrátit reakční dobu (myšleno řidiče i samotného automobilu) o půl sekundy, snížil by se počat nehod o 60 procent.

Zákonné sankce za překročení rychlosti
* PŘEKROČENÍ RYCHLOSTI
o méně než 20 km/h v obci nebo
o méně než 30 km/h mimo obec

Sankce: - 2 trestné body - pokuta ve správním řízení 1500 až 2500 korun - bloková pokuta na místě 1000 korun - zákaz řízení se neuplatňuje

* PŘEKROČENÍ RYCHLOSTI
o 20 km/h a více v obci nebo
o 30 km/h a více mimo obec

Sankce: - 3 trestné body - pokuta ve správním řízení 2500 až 5000 korun - bloková pokuta na místě 2500 korun - při spáchání stejného přestupku 2- a vícekrát během 1 roku zákaz řízení na 1 až 6 měsíců

* PŘEKROČENÍ RYCHLOSTI
o
40 km/h a více v obci nebo
o 50 km/h a více mimo obec

Sankce: - 5 trestných bodů - řeší se pouze ve správním řízení - pokuta 5000 až 10 000 korun - zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok
Radary
Měření rychlosti se v České republice stejně tak jako v ostatních evropských zemích provádí různými typy radarů. Nebudeme se zabývat jednotlivými technologiemi, důležitější je informace, že každý používaný radar musí odpovídat zákonu č. 505/1990 Sb., musí mít platné typové schválení a je nutné, aby byl pravidelně kalibrován.

V České republice je přípustná odchylka +- 3/km/h do rychlosti 100 km/h a +-3 procenta nad tuto rychlost. Tato odchylka přitom není zobrazena na radaru při samotném měření, musí ji přičíst až policista nebo strážník. Z tohoto důvodu platí, že za jasně prokázané překročení rychlosti při jízdě v obci je zobrazená hodnota radarem 54 km/h. Jestliže tedy nebyla uvedená tolerance dodržena, nesmí být změřený řidič pokutován.

Zajímavé je, že rychloměry automobilů jsou také navrženy s určitou tolerancí. Evropské předpisy říkají, že rychlost udávaná rychloměrem nesmí být nikdy vyšší než skutečná. Je stanovena také odchylka směrem dolů. V případě, že rychloměr automobilu ukazuje 50 km/h, nesmí být skutečná rychlost nižší než 41 km/h. V praxi však většinou platí, že rychloměr má plusovou odchylku kolem pěti procent.

V této souvislosti je potřeba upozornit například na nedovolené úpravy automobilů. V případě, že jsou například na automobil instalována kola s větším průměrem, než je schváleno, může být reálná rychlost automobilu dokonce vyšší než udávaná.

V České republice v současnosti smí měřit rychlost pouze Policie ČR a obecní policie. V zákonu je přitom přímo napsáno, že obecní policie postupuje při měření v souladu s Policií ČR.

Co si pod tím představit? Zejména to, že cílem samotných měření rychlosti není pouze vybírání pokut, ale především zvyšování bezpečnosti na silnicích. To tedy znamená, že měření by měla probíhat především v místech, kde dochází k závažným dopravním nehodám, a to jak místně, tak časově. Při dotazech na odděleních městské policie nám bylo sděleno, že měření rychlosti se často zaměřují například na oblasti kolem škol či na místa s intenzivnějším pohybem chodců.

Realita je ale často taková, že měření se občas provádějí také na místech, kde spojení s bezpečností pokulhává. Příkladem v tomto směru jsou například radary umístěné u výjezdu z obcí, často v nezastavěné oblasti a jen několik desítek metrů před značkou konce obce. Při vyšší rychlosti akcelerujícího řidiče je samozřejmě zákon na straně měřícího orgánu, nicméně skutečný smysl (kromě finančního přínosu) spíše postrádá. Tímto jednáním se současně snižuje respekt policie jako celku.

Soukromé subjekty
V poslední době se často hovoří o měření rychlosti soukromými subjekty. Některá města si již dokonce objednala systémy stacionárních radarů, které nejen měří, ale současně připravují i administrativní agendu. Soud již několikrát rozhodl o tom, že důkazy o překročení rychlosti pořízené soukromými společnostmi nelze použít pro vymáhání pokuty nebo přidělení trestných bodů.

Strážník měřící rychlostV současnosti je ale v Poslanecké sněmovně vládou schválený návrh nového zákona o Policii ČR, v jehož rámci je odsouhlasena mimo jiné i novela zákona o silničním provozu obsahující kromě jiného i to, že rychlost vozidel v silničním provozu budou moci měřit také soukromé subjekty. Jedná se přitom o již jednou zamítnutý návrh, s nímž nesouhlasila ani expertní skupina zřízená ministrem dopravy. Vláda navrhuje, aby tento nový zákon byl účinný již od 1. ledna příštího roku. Návrh vlastně znamená přenesení výkonu veřejné moci na soukromé společnosti. Určité riziko by mohlo být v tom, že budou moci nejen sledovat pohyb osob (přesněji automobilů), ale současně také to, že budou měřit rychlost ne na místech, kde je to skutečně potřeba, ale na místech, kde je největší potenciál vybraných pokut. Čistě finanční důvody měření dokládá i fakt, že systémy měření rychlosti dodávají městům soukromé společnosti často zdarma nebo za symbolické poplatky. Jsou přitom placené procenty z vybraných pokut (provize začínají zpravidla na 40 %).

Ostře sledovaná rychlost
Je nepochybné, že rychlost jízdy bude stále sledovanější. Hlídání rychlosti budou s největší pravděpodobností provádět automatizované systémy. Již nyní se zkouší hlídání rychlosti automobilů prostřednictvím satelitů, které je už technicky možné.
 Na druhou stranu například v Rakousku se zvedla vlna nevole proti úsekovému měření rychlosti. Díky tomu, že systém si v tomto případě zapamatovává registrační značky projíždějících vozidel, lze tak snadno v případě potřeby vysledovat pohyb konkrétního automobilu. Aprávě to může být považováno za zásah do osobní svobody.
Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.