Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Raiffeisenbank měří klientům uhlíkovou stopu. Na jejich přání, tvrdí banka

  14:54
Klienti Raiffeisenbank se ve své bankovní aplikaci dozvědí, zda jsou šetrní k životnímu prostředí. Banka totiž začala počítat, jakou uhlíkovou stoupu mají jimi provedené platby. Banka prý tuto funkci přidala, protože si o ni klienti říkali. Na sociálních sítích se ale vyrojila i řada negativních reakcí.
Fotogalerie3

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

„Dnes jsem zjistil, že mi Raiffeisen nově počítá uhlíkovou stoupu. Prosím doporučte mi banku, která má podobně funkční mobilní bankovnictví a nesnaží se vychovávat,“ píše jeden z uživatelů sociální sítě X a klient Raiffeisenbank.

Tisková mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová na dotaz iDNES.cz odpověděla, že celkově mají od klientů na novinku v podobě sledování jejich uhlíkové stopy pozitivní zpětnou vazbu. „Tuto možnost jsme přidali do mobilního bankovnictví v roce 2024 právě v reakci na přání našich klientů. Pouze v jednotkách případů jsme zaznamenali negativní přijetí této funkcionality. Na základě této odezvy jsme klientům umožnili vypnout tuto službu přímo v mobilní aplikaci,“ dodala Kaiseršotová.

Výpočet uhlíkové stopy banka odvozuje z průměrných emisí pro danou kategorii zboží či služby a hodnoty konkrétní platby. Krom toho zohledňuje i odlišné regiony, úrovně cen a energetický mix každé země. Výpočet uhlíkové stopy je tedy přiřazován k vybrané transakci na základě odhadu množství vyprodukovaného uhlíku spojeného s konkrétní kategorií zboží nebo služeb.

Výpočty jsou podle banky odvozeny z řady odborných zdrojů, jako je například Eurostat, Světová banka či Defra Emission Factors. „Výsledkem je velmi kvalitní odhad na úrovni celé transakce s vysokou informativní hodnotou. Nejde o zcela exaktní měření uhlíkové stopy, ale přesný odhad na základě nejlepších aktuálně dostupných údajů. Informace o uhlíkové stopě se vztahuje k danému nákupu, ne k jednotlivým položkám v nákupním košíku,“ vysvětluje na svém webu banka.

Banka rozhodnutí sledovat uhlíkovou stopu svých klientů vysvětluje také tím, že udržitelnost je pro ni jednou ze strategických priorit. „Chceme nabízet produkty a služby, které našim klientům usnadní cestu k udržitelnosti. Uhlíkovou stopu zobrazujeme proto, aby klienti mohli realizovat kvalifikovaná nákupní rozhodnutí,“ píše.

Uhlíková stopa zajímá i další banky

Redakce oslovila také další bankovní domy s dotazem, zda podobnou funkci také plánují. Tisková mluvčí ČSOB Monika Hořínková redakci sdělila, že uhlíková stopa je zásadní téma i pro ně, ale nejprve chtějí své klienty v této oblasti vzdělat. „V letošním roce se proto soustředíme především na to, abychom našim klientům vysvětlili, co uhlíková stopa znamená, jak ji lze měřit a jaký má dopad na jejich každodenní život. K tomuto účelu aktivně podporujeme využívání naší online uhlíkové kalkulačky, která jim umožňuje lépe pochopit vlastní environmentální dopady,“ vysvětlila.

V klientsky nejsilnější České spořitelně v tuto chvíli takovou službu nenabízí a ani ji neplánují masově nabídnout všem klientům. „Zejména mezi našimi firemními klienty nicméně identifikujeme rostoucí zájem o analýzy spojené s uhlíkovou stopou jejich podnikání,“ odpověděl redakci tiskový mluvčí Spořitelny Filip Hrubý. „Máme interní tým ESG poradců, kteří našim firemním klientům pomáhají s transformací jejich podnikání směrem k větší udržitelnosti. Součástí tohoto firemního poradenství je i měření uhlíkové stopy, projeví-li o něj klient zájem,“ dodal Hrubý.

Autor: