Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Městské auto úplně jinak. Chytře a revolučně

Ekonomika

  18:25
PRAHA - Automobilový trh je dnes mnohem pestřejší než kdykoliv dříve. Klasické kategorie aut doplnilo mnoho dalších, více či méně smysluplných. Tahle novinka ale zasluhuje pozornost. Světě, div se, po dlouhých letech jde o něco skutečně nového.

Malé městské auto foto: Reprofoto

Naposledy se o podobných řešeních mluvilo koncem 90. let, když se čekalo na sériovou verzi městského vozítka Smart. To se však nikdy nestalo tím, čím mělo být. Malým průkopnickým autem, které zaplaví evropská velkoměsta. Smart byl prostě příliš drahý. A jen dvoumístný.

Tohle auto by ale mělo být něco jiného. I když navržené takzvaně na "čistém papíru", je třeba brát je vážně už proto, že je vymyslel jeden z nejgeniálnějších automobilových konstruktérů posledních let, Gordon Murray, mimo jiné autor uctívaného supersportu McLaren F1.

Prototyp nazvaný T.25 není jen další malé auto do města, ale zcela nový koncept individuální městské dopravy. Podle průzkumů je většina aut jezdících ve městě obsazena maximálně třemi lidmi, takže počítá s touto kapacitou. Je tak malé, jak to jen jde. A sedí se v něm stejně jako v McLarenu F1. Řidič uprostřed, posunutý před spolujezdce po jeho bocích. Tím mimo jiné odpadne nutnost přizpůsobovat vůz trhům s levostranným provozem.

T.25 je široké jen 1,3 metru, takže se do jednoho jízdního pruhu teoreticky vejdou dvě. To by znamenalo zrychlení dopravy v přeplněných velkoměstech. Jednoduché bude i jeho parkování. Možnost zaparkovat Smart napříč byla kdysi událostí, v případě T.25 však jde o další posun: na jedno parkovací místo se příčně vejdou tři. A až budou odjíždět, otočí se na 6,1 metru. Tímto rejdem překonají i Toyotu iQ. Navíc T.25 nemá klasické dveře – odklápí se celá přední část jeho kabiny. To znamená, že se z něj pohodlně vystoupí i v těsných prostorech.

Přesnější technické parametry vozu firma Gordon Murray Design ještě nezveřejnila, několik málo indicií však vypadá velmi slibně. Celé T.25 má vážit jen 550 kilogramů, takže mu bude i malý motor stačit k uspokojivým výkonům. Firma vyzdvihuje také nízké náklady na výrobu a případné opravy.

Koneckonců novátorský není jen samotný vůz, ale i výrobní proces. Podle jeho tvůrců jde o největší inovaci od dob Fordu T, který zavedl počátkem minulého století pásovou výrobu. Postavení továrny na výrobu T.25 si údajně vyžádá investice minimálně o 80 procent nižší než v případě konvenčního závodu. A výroba T.25 by měla být mimořádně levná a prostorově nenáročná.

Vše zní velmi slibně. Už proto, že jde o projekt jednoho z nejlepších automobilových konstruktérů současnosti, který jej v hlavě nosí přes patnáct let.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!