Středa 26. ledna 2022, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Městské ulice, náměstíčka i obytné domy. Praha zaceluje staré jizvy po magistrále

Místo pro život i dopravní uzel. Obytná a administrativní čtvrť na pražské Florenci přirozeně naváže na revitalizaci nedalekého Masarykova nádraží, jež by měla být dokončena po roce 2025. Lokalitu bude protínat mnoho ulic a uliček, aby byla čtvrť dobře prostupná. Nový kabát dostane i autobusový terminál, odkud vyjíždějí spoje nejen do celé republiky, ale i do řady evropských měst. foto: IPR

Doporučujeme
Magistrála zařízla do Prahy ránu, kterou se nyní metropole snaží zacelit. Před podobnými výzvami stojí i další města, která dopravní stavby či průmyslové areály rozdělily na části, mezi nimiž se kvůli tomu hůře přechází. Nově navrhují městské ulice, náměstíčka i obytné domy, které mají nyní oddělené čtvrti spojit v jeden celek.
  5:00

Příkladem je pražský projekt Florenc 21, jehož urbanistické řešení minulý týden vyhrálo v mezinárodní soutěži návrh architektů Unit, A69 a Marko & Placemakers. Zanedbané území se má proměnit v klasické městské bloky s restauracemi a obchody v přízemí. Zmizet má nepřirozená bariéra v centru města.

Místo pro život i dopravní uzel. Obytná a administrativní čtvrť na pražské...
Místo pro život i dopravní uzel. Obytná a administrativní čtvrť na pražské...

„Florenc je pro Prahu jakousi jizvou, která bude díky této soutěži konečně zacelena,“ říká Ondřej Boháč, ředitel pražského Institutu plánování a rozvoje. „Věřím, že tímto krokem jsme se posunuli o pár kilometrů směrem do Evropy,“ dodává Petr Hlaváček, první náměstek primátora.

Obdobné situace jsou prakticky ve všech větších městech, kdy čtvrť, která je nedaleko, působí vzdáleně jen proto, že není příjemné tam pěšky dojít. A to vše právě kvůli rychlostním silnicím, železničním koridorům nebo opuštěným brownfieldům, které zbyly po před dekádami zrušených průmyslových areálech.

Florenc je příkladem takového místa. Je jen kilometr od Staroměstského náměstí, je to dopravní křižovatka – kromě magistrály je zde autobusové i vlakové nádraží a dvě linky metra. Je ideální pro bydlení, kanceláře i obchod.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat