Hlídání, větrání či osvětlování stavenišť Blanky budou dál zajišťovat lidé najatí firmou Metrostav. Přitom ještě dvěma měsíci reálně hrozilo, že rozeberou své ploty a nedokončené stavby se bude muset ujmout hlavní město.
Vedení Metrostavu před dvěma měsíci poslalo na magistrát ostrý dopis. Varovalo, že po předání stavební části v úterý 30. září už firma neponese další náklady na zabezpečení tunelu - a Praha bude muset miliony hradit sama. To už ale neplatí.
„Minulý týden jsme se s firmou dohodli, že hlídání a oplocení Blanky bude dál zajišťovat Metrostav podle stávající smlouvy. Dopis vznikl v době, kdy byla situace úplně odlišná, nyní není důvod, proč by kontrakt neměl platit,“ řekl Lidovkám.cz pražský radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09).
ČTĚTE TAKÉ: |
Podle něj dohodu usnadnil verdikt rozhodčího soudu z minulého týdne. Smlouva Prahy a Metrostavu na projekt Blanka podle něj platí. A s ní i všechny povinnosti a platby z ní vyplývající – tedy i zajištění bezpečnosti stavby.
„Dopis, který jsme Praze v srpnu posílali, je překonaný. Nyní po výroku rozhodčího soudu víme, že smlouva s Prahou je platná a můžeme podle ní postupovat. Určitě to není tak, že bychom po 30. 9. zahodili krumpáče utekli ze staveniště. Na Blance máme ještě některé věci, které je nutné dodělat,“ popisuje mluvčí Metrostavu František Polák.
Jde o práce, o nichž musel rozhodnout zadavatel stavby – tedy zástupci Prahy – nebo je podmiňovaly práce další firmy, ČKD Praha DIZ. To je třeba případ položení podlah v garážích, kde je nejprve nutné dodělat technologickou část.
Kdo zaplatí pojištění?
I lidem z ČKD bude nyní Metrostav do jarního otevření komplexu zajišťovat zázemí.
Kolik ovšem zabezpečení stavby podle stávající smlouvy měsíčně stojí, nedokázali na dotaz Lidovek.cz zodpovědět zástupci Metrostavu ani Prahy. Podle dřívějších odhadů vyjde na miliony korun.
Větší zátěží – v řádech desítek milionů korun – je ale pojištění stavby.
„Od 30. 9. bude dílo pojištěno po dobu dvanácti měsíců jen pro případ vzniku škody v průběhu odstraňování závad v záruční době,“ stojí ve zmiňovaném dopise ze začátku srpna, který Metrostav adresoval hlavnímu městu.
DĚNÍ KOLEM TUNELU
Metrostav přerušil 7. prosince 2013 práce, protože mu magistrát dlužil přes 2,1 miliardy. Praha poté řekla, že smlouva je od začátku neplatná, nikdy ji totiž neprojednala rada a zastupitelstvo. Arbitráž začala 10. ledna 2014 Rozhodčí soud v dubnu rozhodl, že Metrostav musí své práce dokončit do pěti měsíců. Praze soud uložil zaplatit stavbařům přes čtyři miliardy korun. Metrostav na konci dubna obnovil práce na tunelu. Arbitrážní soud 24. září spor definitivně ukončil. 24. září 2014 rozhodl, že Praha musí zaplatit miliardu korun, kterou Metrostavu dlužila. Největší část sumy připadala na Trojský most, jehož cena tak bude 1,3 miliardy korun. |
Dosud toto pojištění platil Metrostav, bylo součástí jeho ceny. Kdo ho bude platit od října do jara, ale zatím jasné není. Obě strany o pojištění a jeho podmínkách vyjednávají.
„Je to otevřená záležitost, musíme si s Prahou říct, jak to bude dál. Určitě budeme chtít po pojišťovně nižší pojistku, protože stavební práce jsou hotové,“ říká k věci mluvčí Metrostavu František Polák.
A radní Jiří Nouza přikyvuje. „Pokud vím, řeší se to.“