Z miliardy, kterou Česko získá, lze nahradit staré naftové vozy více než 150 autobusy na pohon stlačeným zemním plynem (CNG) a pořídit zhruba deset plnicích stanic.
Toto palivo, jehož cena je poloviční oproti naftě, přináší dopravcům milionové úspory. Hlásit se o dotaci, která pokryje až 85 procent pořizovací ceny autobusů, ale nemůže každý. Je určena jen pro Brno a města a obce v Moravskoslezském a Ústeckém kraji. Přesto je zájem podle zjištění LN až dvojnásobný oproti možnostem.
Radikální řez v žádostech
Státní fond životního prostředí, který dotaci vyřizuje, zatím podrobnosti nesděluje. Úředníky ale čeká radikální řez v přijatých žádostech. „Projekty ještě nejsou vyhodnoceny. Žadatelé se dozvědí v červnu, zda jejich žádost byla schválena,“ uvedla mluvčí fondu Lenka Brandtová.
CNG se stal hitem především mezi podniky a institucemi, které provozují početný vozový park s vysokým množstvím najetých kilometrů. K největším zájemcům o využití dotace na autobusy patří například Dopravní podnik Ostrava, který by chtěl pořídit s pomocí Evropské unie sto autobusů. „Už chystáme tendr na dodavatele. Pokud bychom nezískali podporu na požadovaný počet, tak bychom museli bohužel množství odebíraných autobusů snížit,“ říká ředitel ostravského podniku Roman Kadlučka.
Další zájemci také plánují nákupy po desítkách. Třeba Dopravní podnik města Brna se chystá obměnit na CNG také stovku starších autobusů (třetinu ze všech provozovaných), z toho 88 s pomocí evropské dotace. „Máme o ni eminentní zájem. Plnicí stanici pro sto autobusů už jsme si pořídili,“ uvedla mluvčí podniku Linda Hailichová.
CNG jako ideální palivo pro veřejnou dopravu
Dopravní skupina 3ČSAD, která provozuje dopravu v Havířově, Karviné a Frýdku-Místku, podala žádost o dotaci na 50 autobusů. V Ústí by chtěli vyměnit na plynový pohon 22 starých městských autobusů. V Opavě podle informací LN patnáct a tím výčet zájemců zcela jistě nekončí.
„CNG je pro veřejnou dopravu ideální palivo. Nejen kvůli nízkým emisím a vlivu na životní prostředí, ale i z hlediska provozních úspor. Myslím si, že celá miliardová částka měla být využita na pořízení autobusů. Plnicí stanice měly zůstat mimo,“ reaguje na situaci Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu, který sdružuje největší plynárenské firmy.
V současné době jezdí podle statistiky svazu po Česku 435 autobusů na stlačený plyn – tedy jen malý zlomek z celkového počtu téměř 20 tisíc vozidel. Plynový pohon se však rychle rozšiřuje. Kromě 154 autobusů, které budou moci dopravci pořídit z evropské dotace, chystají nákupy i města, na která se podpora z Bruselu nevztahuje.
Roste i počet osobních aut, dodávek a komunálních vozů s tímto palivem. Loni jich přibyly rekordní dva tisíce a dnes tak jezdí po Česku na stlačený zemní plyn sedm tisíc vozů. „Motoristům je nyní k dispozici 52 veřejných CNG plnicích stanic a několik desítek dalších se chystá,“ uvedl Zdeněk Prokopec, šéf Asociace NGV, která se zabývá poradenstvím v tomto oboru. Do konce letoška by mělo u nás fungovat 90 veřejných stanic na CNG. Budují je plynárenské firmy, jako je E. ON, Vemex nebo RWE společně s dalšími výrobci technologie – například strojírnami Vítkovice – nebo společně s klasickými čerpacími stanicemi. Stojany na plyn se tak třeba budují u pump Benziny.
Jenže i to je v porovnání s jinými státy stále málo. Právě malý počet plnicích stanic zatím odrazuje řadové řidiče od nákupu osobních vozů na stlačený zemní plyn. Konkurenční alternativní palivo LPG (vyráběné z ropy) stojí zhruba stejně a vČesku má tisíc tankovacích míst.