Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Mobilní aplikace vytlačují SMS

Ekonomika

  15:00
PRAHA - Esemesky neboli krátké textové zprávy byly donedávna pro operátory zlatým dolem. Teď jim ale pomalu začíná zvonit hrana. Z prvních míst na žebříčku popularity je totiž vytlačují nejrůznější sociální aplikace pro chytré telefony.

Nová mobilní aplikace vám poradí, kam vyrazit do restaurace a zjistí, kde právě jedí vaši přátelé.

Počet odeslaných SMS zpráv tak i v Česku stagnuje, některým operátorům pak dokonce klesá.

Do osmi let propad prodejů
Mobilní operátoři ve světě loni na tržbách přišli téměř o 14 miliard dolarů. Podle analytické společnosti Ovum to bylo kvůli ztrátám v oblasti SMS zpráv. Právě ty totiž začínají mít velkého konkurenta v podobě nejrůznějších sociálních aplikací, přes které mohou majitelé chytrých telefonů s přáteli komunikovat přes internet zadarmo.

Podle poradenské společnosti Roland Berger tak do osmi let mohou i evropští operátoři právě kvůli těmto aplikacím pro chytré telefony čekat propad prodejů až o 20 procent a zisk jim může klesnout až o 40 procent.

ČTĚTE TAKÉ

To, že počty odeslaných zpráv klesají už teď, potvrzují někteří operátoři. „Počet odeslaných SMS zpráv v loňském roce klesl o tři procenta proti roku 2010,“ potvrzuje Jiří Janeček z tiskového oddělení T-Mobilu a stagnaci pak uvádí i někteří další operátoři.

„Počet provolaných minut a SMS již neroste tolik jako v minulých letech. Boom nyní zažívají datové služby, které využívá již více než pětina našich zákazníků a jejich obliba dále roste,“ vysvětluje Alžběta Houzarová z tiskového oddělení Vodafonu.

Důvod, proč si Češi posílají méně textových zpráv, je jasný – mohou za to chytré telefony a nejrůznější sociální aplikace. „Před třemi lety byl podíl prodaných chytrých telefonů na celkovém prodeji telefonů pouze 11 procent, letos by to mělo být 72 procent,“ potvrzuje Blanka Vokounová z tiskového oddělení největšího českého operátora Telefóniky.

Psát si zdarma
Právě chytré telefony ale mohou operátorům časem zlomit vaz. Místo esemesek, za které musí platit, totiž Češi raději využijí jednu z tisíců aplikací, které umožňují na smartphonech chatovat zadarmo. Operátoři tak mají smůlu, zákazník jim sice musí zaplatit za datový paušál, ale za poslané textové zprávy nedostanou nic.

PSALI JSME

Právě SMS zprávy ale tvoří podstatnou část byznysu operátorů. „Například u Telefóniky, která zveřejňuje své výsledky v detailním členění, představovaly v roce 2011 datové služby včetně SMS zpráv zhruba 30 procent jejích výnosů. Z toho by samotné SMS zprávy měly mít podíl zhruba 55 procent,“ potvrzuje odborník na telekomunikace Jiří Peterka.

Fenomén Facebook
Kromě mobilních aplikací, které umožňují psát si zprávy přes internet a tudíž zadarmo, ale hrají v klesající oblibě SMS zpráv velkou roli i sociální sítě, a to zejména Facebook, kterému Češi doslova propadli. Od roku 2008, kdy začala být sociální síť Facebook v češtině, se na ni zaregistrovalo už více než 3,5 milionu Čechů a další stále přibývají.
Kromě Facebooku začali Češi využívat i další sociální síť Twitter. Ta už má více než 80 tisíc českých uživatelů.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!