Čtvrtek 28. října 2021, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Modernizace D1 bude letos pokračovat na 71 kilometrech. Opravy mají zpoždění

Ekonomika

  11:30
PRAHA - Modernizace dálnice D1 bude letos pokračovat na celkem 71 kilometrech. Jde o sedm zbývajících úseků. Stavební práce na prvních úsecích začnou v pátek. Žádný z opravovaných úseků nebude letos otevřen. Na čtvrteční tiskové konferenci to oznámil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.
Opravy na D1 (ilustrační snímek)

Opravy na D1 (ilustrační snímek) foto: ČTK

Vedle kompletní modernizace se bude opravovat vozovka na dalších 13 kilometrech. Stavba by měla pokračovat i na úseku u Humpolce, odkud stát loni stavební firmy vyhodil. Modernizace D1 má roční zpoždění, podle současných plánů by měla být hotová v roce 2021. 

Stavební práce na D1 začnou v pátek, kdy bude zahájena modernizace 7,7 kilometrů mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi a dalších deset kilometrů mezi Souticemi a Loktem. Na obou úsecích tak bude od pátku doprava omezena do zúžených jízdních pruhů.

Stavba bude pokračovat i na kritickém úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. ŘSD nyní čeká na vypracování znaleckého posudku, který ověřuje současný stav dálnice. Kroupa uvedl, že pokud znalec potvrdí obavy silničářů o špatném stavu úseku, vypíše ŘSD zrychlené výběrové řízení a práce by mohly začít už v dubnu.

Rekonstrukce dálnice D1 mezi 94. a 104. kilometrem za 1,75 miliardy korun začala loni na jaře. Původní zhotovitel, kterým bylo konsorcium tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy, nestihl práce v naplánovaných termínech. ŘSD po problémech s kolabující dopravou v polovině prosince s původním dodavatelem ukončilo spolupráci. 

ŘSD nyní v souvislosti s pracemi, které udělalo kvůli opětovného zprovoznění úseku, čerpá bankovní garance, které vyhozené stavební firmy složily. Stát tak zatím vyčerpal přes 310 milionů korun.

Celkové zpoždění oprav

Spor kolem rekonstrukce úseku se nejspíš dostane k soudu. Stavební konsorcium chce zamezit čerpání bankovních garancí a namítá, že smlouva s ŘSD nebyla platná.

Modernizace D1 bude letos zahájena také na úsecích Koberovice-Humpolec, Velký Beranov-Měřín, Devět Křížů-Ostrovačice a obchvat Velkého Meziříčí.

Kompletní rekonstrukce D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou začala v roce 2013. Dosud je hotovo 90 kilometrů,. Modernizace měla být původně dokončená v příštím roce, nyní je však kvůli zpoždění dokončení plánováno na rok 2021.

Stát chce letos zahájit stavbu přes 178 kilometrů silnic. Loni bylo otevřeno 26 kilometrů dálnic a silnic první třídy, z toho ovšem jen čtyři kilometry nových. Ministerstvo dopravy je kvůli pomalému tempu výstavby dlouhodobě kritizováno, podle analytiků Česko zaostává za okolními státy.

Autor:

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Mohlo by vás zajímat