Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Aerolinky vábí homosexuály

Ekonomika

  9:45
PRAHA - Klasické aerolinky chtějí reagovat na tvrdý konkurenční tlak nízkonákladových leteckých společností netradičním způsobem. Rozhodly se podporovat Čechy, jejichž sexuální orientace je zaměřena na osoby stejného pohlaví.

Leták společnosti SAS foto: Reprofoto

Například Skandinavian airlines chystají na tento rok výhodné letenky z Prahy do měst, kde zrovna pořadatelé organizují gay party, jako je třeba Londýn či Berlín. „Týká se to ale například také Stockholmu, Kodaně či Osla,“ konstatoval obchodní manažer Scandinavian Airlines René Havelka.

Ceny letenek zatím dopravce tají. Aerolinky ovšem nebude zkoumat sexuální orientaci cestujících, takže nabídky budou moci využít i heterosexuálové, říkají zástupci společnosti. Kromě speciálních balíčků však aerolinky hýčkají tuto skupinu potenciálních klientů i formou sponzorských darů. „Stali jsme se partnerem největší gay party v Česku – Salvation Gold edition party. Účastníci měli možnost vyhrát víkend ve Stockholmu právě v období, kdy se tam pořádá gay pride,“uvedl Havelka.

Pozadu ovšem nezůstávají ani další velké aerolinie – British airways. „British Airways se zapojily do Stonewall diversity champions scheme. Stonewall je vysoce respektovaná a vlivná organizace, která bojuje za práva homosexuálů, lesbických párů a bisexuálů,“ sdělila za britského dopravce Barbora Hokrová.

Proč zrovna evropské aerolinky lákají právě homosexuály? „Gay klientela je známá svou oblibou kvalitních věcí, krásného designu a silných prožitků,“ tvrdí René Haveka. S tím souhlasí rovněž ekonomové. Reklamní expert Jiří Mikeš si ale myslí, že spíše než získání klientů z řad homosexuálů bude mít tažení aerolinek trochu jiný efekt. „Spíše jde o image společnosti. Chtějí ukázat, že jsou tolerantní. Upozorní na sebe s tím, že se o nich bude víc psát,“ říká Mikeš.

České aerolinie – tuzemský národní dopravce – ovšem o ničem podobném neuvažují. Tvrdí totiž, že jde o diskriminaci. „Nerozlišujeme své klienty podle takových kritérií jako je sexuální orientace nebo barva pleti či náboženství. Žádné speciální nabídky tedy pro tento typ klientely nepřipravujeme,“ vzkázala mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Pokud jde o sponzoring, ten ČSA razantně omezily a ponechaly si jediný charitativní projekt, doplnila Hupáková.