Pondělí 6. dubna 2020svátek má Vendula 18 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Avie budou vyrábět Indové

kolo nákladního automobilu - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy kolo nákladního automobilu - ilustrační foto |

PRAHA Těžkou finanční situaci společnosti Avia Letňany může změnit nový podílník. Druhý největší indický výrobce nákladních automobilů a autobusů Ashok Leyland koupí od firmy divizi výroby nákladních aut. Transakce by měla být ukončena v září letošního roku.

"Podepsali jsme rámcovou smlouvu, vše musí ještě projít dalším schvalovacím procesem," řekl předseda představenstva Avie Michael Saran. Z tohoto důvodu nechtěl komentovat hodnotu transakce.

Investiční společnost Odien Group, která do Avie vstoupila před více než rokem, do firmy investovala přes pět miliard korun. Letňanskou automobilku rozdělila na tři divize, a to výroby nákladních aut, externích zakázek a správy majetku.

Výkonný ředitel Ashok Leyland J. N. Amrolia sdělil, že jde o první akvizici jeho firmy v Evropě. "Avia je výborná značka i produkt. Vidíme velké příležitosti na trzích Evropské unie i tam, kde je Ashok Leyland silný, tedy v Africe a Asii. Přicházíme jako dlouhodobý investor," informoval Amrolia. Odhaduje, že v roce 2009 tak Avia může prodat až 5000 vozů. Letos to má být jen asi sedmina tohoto počtu. "Přineseme i významné úspory v oblasti nákupu materiálu," uvedl Amrolia.

Pražský výrobce loni vykázal ztrátu 793 milionů Kč. Ke ztrátě přispěly především odpisy nákladů na vývoj nového modelu AD ve výši 428 milionů korun a 236 milionů Kč odpisů dlouhodobého majetku. Konsolidované tržby firmě klesly o 12 procent na 545 milionů korun.

Valná hromada společnosti letos na konci června rozhodla, že Avia sníží kvůli úhradě kumulované ztráty základní kapitál. K redukci pětimiliardového kapitálu by mělo dojít snížením jmenovité hodnoty akcií ze 46 na osm korun.

Automobilka, která loni ze svého názvu vypustila značku Daewoo, má od roku 1999 trvale ztrátu, kterou zčásti způsobují vysoké odpisy kvůli investicím z minulých let. Společnost, která v závěru roku 2004 skončila s výrobou vlastních motorů, loni vyrobila 553 aut, což je zhruba stejně jako v předchozím roce. Zhruba polovinu produkce vyvezla.
Premium

Většině stačí kapky na kašel a vitaminy, říká primář, který vyléčil koronavirus

Pavel Dlouhý, primář infekčního oddělení Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V Česku se vyléčili první čtyři pacienti z onemocnění COVID–19. Tři se léčili na infekčním oddělení ústecké Masarykovy...

Premium

Kvůli ‚maláčovské revoluci‘ nemáme finanční rezervy, míní exprezident Klaus

Bývalý prezident Václav Klaus. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Česko v karanténě, omezený pohyb lidí, zavřené školy, obchody nebo hotely. A z toho plynoucí kolapsy podniků i celých...

Premium

Chtěli jsme devět dětí, ale pět nám stačí, říká vítězka Peče celá země

Vítězka soutěže Peče celá země Petra Burianová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vyhrála televizní soutěž Peče celá země. Tvrdí, že nerada soutěží, ale trumfla by kdekoho z nás. Jako máma tří dětí si...