16. srpna 2009 12:42 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Češi i v době krize investují do svých zahrádek miliardy

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Daniel Veselský

PRAHA Češi ani v době hospodářské krize, kvůli které jsou opatrnější při utrácení, nezanedbávají své zahrádky a investují do jejich vybavení a údržby.

Tuzemští zahrádkáři nakupují především ve specializovaných prodejnách, které díky tomu v posledních letech vykazují rostoucí tržby. České zahrádky po roce 1989 zažily technickou revoluci a většina zahrádkářů nyní místo tradičního nářadí používá moderní malotraktory, sekačky či křovinořezy, přičemž neodmyslitelnou součástí mnoha tuzemských zahrad jsou i bazény.

Například obchodníci v Plzeňském kraji tvrdí, že zájem o vybavení i rostliny do zahrad je letos stejný jako loni, lidé prý ale raději vybírají z levnějšího sortimentu. Prodejci navíc letos pod tlakem krize mírně zlevnili a podzimní slevy zahájili už v polovině července. Trvale velký zájem je o lehátka, sekačky, houpačky, dřevěný zahradní nábytek a bazény, z rostlin o trvalky na skalky, palmy a túje na živé ploty.

"Frčí" vodní prvky 
Miloš Kotrbanec z trutnovské společnosti RSU řekl, že v posledních letech se zvyšuje náročnost požadavků klientů na vybavení zahrad, přibývá také zájemců o různé vodní prvky a doplňky. "Lidé mají zájem o kompletní realizaci, která zahrnuje kromě vybudování zahrady také úpravu dlažby či zbudování jezírek," řekl Kotrbanec Rostoucí útraty hlásí i síť prodejen Mountfield. "Jednak si zákazníci vybírají v sortimentu nabízené zahradní techniky stroje vyšší kategorie s více funkcemi, silnějšími motory a komfortnější obsluhou. V posledních letech také prudce roste prodej všech typů multifunkčních zahradních traktorů," řekl ČTK mluvčí společnosti Mountfield Václav Brom.

Lidé v prodejnách Mountfield za posledních deset let nakoupili bezmála jeden milion strojů na sečení trávy a takřka 250.000 bazénů. Od roku 2005 společnost Mountfield prodala zhruba 180.000 kusů dřevěného zahradního nábytku. "Pozorujeme masový odklon od laciného, a tím pádem i nekvalitního venkovního nábytku. V tomto segmentu je zákazníky vyžadována vysoká kvalita a trvanlivost výrobků," podotkl Brom.

Místo kos a srpů sekačky
Stále se zvyšující zájem o zahradní nábytek či krby potvrdila Dagmar Maixnerová z Výstaviště Flora Olomouc, která organizuje tamní zahradnické trhy. Zatímco v minulosti si řada lidí pořizovala plastový nábytek, nyní se mnozí vracejí k tradičnímu dřevu.

Stejný trend platí i u zahradnické techniky. "Většina zahrádkářů využívá moderní postupy. Srpy a kosy nahradily sekačky, vylepšují se zahradnické nůžky, aby odpadla dřina. Letos na veletrhu Flora čekáme raritu. Protože klasická stavební kolečka jsou už zastaralá, opatřil je jeden výrobce motorkem," uvedla Maixnerová.

Ze stále více českých zahrad se v letních měsících line vůně grilovaného masa. Šlágrem jsou v posledních letech zahradní grily, zejména na propan-butan, méně už na dřevěné uhlí nebo dřevo a nejméně elektrické, které byly hitem minulých dvou let. Nejvíce se prodávají za ceny kolem 2500 korun, ale dají se pořídit i za polovinu nebo pětinásobek.

Zahrádkáři utratili loni skoro 30 miliard korun 
Čeští zahrádkáři a kutilové loni v pěti největších hobbymarketových řetězcích utratili rekordních 29,8 miliardy korun. Tržby hobbymarketů se tak v roce 2008 meziročně zvýšily o 4,5 miliardy korun, což bylo nejrychlejší tempo za posledních několik let. Na konci loňského roku měla pětice hobbymarketových řetězců v Česku 113 hobbymarketů a ve srovnání s rokem 2007 jich bylo o šest více. Obliba hobbymarketů v Česku roste a pravidelně v nich nakupuje více než polovina českých kutilů a zahrádkářů.

ČTK

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!