26. března 2009 15:45 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Češi milují hypermarkety

První hypermarket byl v Česku postaven v roce 1991. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První hypermarket byl v Česku postaven v roce 1991. | foto: Lidové noviny

PRAHA Hypermarkety se v České republice ve srovnání s ostatními zeměmi střední a východní Evropy těší výrazně větší oblibě spotřebitelů. Jako hlavní nákupní místo potravin je uvádí již 39 procent tuzemských domácností.

Vyplývá to z mezinárodního průzkumu společností Incoma Research a GfK.

Hypermarkety v regionu střední a východní Evropy podle průzkumu preferuje při nákupu potravin 25 procent domácností. Na prvním místě jsou s 27 procenty supermarkety a třetí diskontní prodejny, kterým dává přednost 15 procent dotázaných.

Česko s 39procentními preferencemi hypermarketů výrazně převyšuje většinu ostatních zemí v tomto regionu. Podobnou oblibu mají hypermarkety v Bosně a Hercegovině (39 procent), rumunských městech (42 procent) či Rusku (35 procent). Naproti tomu v Bulharsku dává hypermarketům při nákupech potravin přednost deset procent, na Ukrajině 13 procent a v Srbsku 16 procent domácností.

Expanze nekončí
V Česku bylo loni otevřeno 15 nových hypermarketů a na konci loňského roku jich na tuzemském trhu fungovalo již 246. Obrat všech tuzemských hypermarketů loni vzrostl meziročně o sedm procent na rekordních více než 141 miliard korun.

"I přes rostoucí míru saturace trhu expanze hypermarketů ještě zdaleka nekončí. Již v první polovině (letošního) roku tak bude v Česku dosažena hranice 250 těchto prodejen," sdělil ČTK František Diviš ze společnosti Incoma Research. Největším počtem hypermarketů nyní v Česku disponuje řetězec Kaufland s 88 prodejnami, následovaný řetězcem Tesco s 57 hypermarkety.

Zatímco obliba hypermarketů loni v Česku vzrostla o jeden procentní bod na 39 procent, preference diskontních prodejen stagnovaly na 25 procentech a supermarketů na 16 procentech. Menší samoobsluhu při nákupu potravin volilo 25 procent domácností.

ČTK