4. května 2009 10:06 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Češi omezují pití nealka, nemají peníze

Minerálku? Ne, raději colu. Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Minerálku? Ne, raději colu. Ilustrační foto | foto: Publicis Mojo, Nový ZélandReprofoto

PRAHA Spotřeba nealkoholických nápojů v Česku klesá, přesto obchodníkům stoupají tržby z jejich prodeje. Vyplývá to z údajů analytické společnosti Nielsen. Spotřeba většiny nealkoholických nápojů klesá již několik let. Podle odborníků stojí za menším zájmem Čechů o limonády či džusy i rostoucími tržbami prodejců růst cen nápojů. Pokles jejich konzumace prý prohlubuje panující ekonomická recese.

V období od dubna 2008 do letošního března prodali tuzemští maloobchodníci 1,679 miliardy litrů nealkonápojů, což je o 3,8 procenta méně než o rok dříve. Utržili za ně však přes 15,1 miliardy korun, zhruba o 350 milionů korun více než o rok dříve.

„Pokles prodeje nealkonápojů je tažen především ochucenými limonádami, které klesají meziročně v objemu o devět procent,“ řekl Ondrej Štefánik ze společnosti Nielsen. Není však podle něj možné říci, že by Češi omezovali spotřebu u všech ochucených limonád. Roste obliba colových limonád, kterých se prodalo o šest procent více.

Coly stoupají
Podle mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Evy Karasové roste prodej zejména colových nápojů, ochucených minerálních vod, energetických nápojů a ledových čajů. „Největší podíl na prodeji nealkoholických nápojů mají minerální vody a sycené nealkoholické nápoje,“ podotkla.

Výkonný tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů Zdeněk Huml uvedl, že spotřeba nealkonápojů se snižuje již pět let. „Jednou z příčin poklesu spotřeby nealkoholických nápojů u nás je zřejmě jejich zdražování v rámci všeobecného růstu cen potravin, způsobeného především zvyšováním cen vstupních surovin.“

 I z tohoto důvodu výrobci nealkoholických nápojů odmítají snahu ministerstva životního prostředí, které chce zavést povinné zálohy na PET láhve. Po jejich zavedení by nápoje byly pro spotřebitele ještě dražší a hůře dostupné, uvedl Huml.

Téměř polovinu prodaného objemu nealkonápojů v současnosti reprezentují minerální vody.

ČTK