Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Češi se zalekli krachů, volí velké cestovky

Ekonomika

  9:50
PRAHA - Kvůli obavám z dalších krachů cestovních kanceláří lidé hledají jistotu u velkých firem. Jejich podíl poroste. Silnou vlnu nedůvěry vyvolal mezi tuzemskými turisty pád cestovní kanceláře Tomi Tour, největší krach svého druhu za posledních více než deset let.

Pláže v Chorvatsku. foto: Shutterstock

Strach ze zmařené dovolené žene zákazníky do náruče největších hráčů na trhu a menším firmám mohou hrozit problémy.
"Znatelný přesun poptávky k největším kancelářím určitě hrozí. Přece jen jsme svědky největšího krachu od roku 1997.

Krachy cestovek
v posledních letech

2005 - Connexion Voyages
2005 - Travel Studio International
2005 - Caravella Tours
2006 - Asotour zkrachovala
2007 - CK I'm travelling
2007 - Detur
2007 - Macdino Travel
2007 - Eurotravel
2008 - CK Prácheň
2009 - CK Balkan Travel
2009 - CK Retur
2009 - CK Tomi Tour

Jednoznačně na tom získají Fischer, Čedok, Exim Tours a Firo Tour, u ostatních už to asi nebude tak výrazné," vyjmenoval Jaromír Beránek, analytik společnosti MaG Consulting.

Ten zároveň upozornil na to, že přesun poptávky směrem k několika největším společnostem nemusí být jen krátkodobým výkyvem.
"Příští rok bude tento trend ještě znatelnější, protože se bude už od počátku promítat do celé sezony," dodal Beránek.

Se zrychleným růstem už počítají i samotné cestovky. "Zvýšení zájmu o největší cestovní kanceláře je stálým trendem několika posledních let, současné události ho ale nejspíš znatelně urychlí," souhlasí Jan Koláčný, mluvčí společnosti Exim Tour.

Být velký nestačí
Podle šéfa Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury se nedůvěra zákazníků může projevit i u větších společností. "Krachy menších cestovních kanceláří v minulosti nahrávaly velkým hráčům. Nynější situace ale může být odlišná, do potíží se dostala velká cestovní kancelář. Je proto evidentní, že lidem se dnes ztížila orientace na trhu a nevědí, podle čeho se rozhodovat," popsal Okamura.

Větší podíl na trhu si tak můžou urvat hlavně lídři trhu s nejznámější značkou nebo naopak lokální prodejci se silnou regionální pozicí.
"Nelze jednoznačně říci, že šanci na přežití mají výhradně velké cestovky. Ve velkých městech tomu tak možná bude, avšak v menších městech a obcích je situace odlišná. Malé kanceláře většinou provozují místně dobře známí lidé, kteří si důvěru získávají snadněji než anonymní velké cestovky," řekl Okamura.

Nával zažívají přední české cestovky už nyní, protože právě k nim směřuje většina poptávky klientů, kteří měli u Tomi Tour objednané zájezdy, na které nikdy neodletí. Některé je k tomu pobízejí i speciálními nabídkami.

"Pokud k nám od pondělka přijdou lidé s platnou, ale neuskutečněnou smlouvou od Tomi Tour, mohou čerpat slevu až 20 procent na náhradní dovolenou od Čedoku," informoval tiskový mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha.

Propadu čelí všichni
Problémy cestovkám způsobují především nenaplněné kapacity, které si nasmlouvaly v očekávání dalšího růstu. Jenže zatímco loni se u nás prodalo asi 2,5 milionu zájezdů a pro letošek se před rokem počítalo s růstem okolo sedmi procent, ve skutečnosti se za celý rok očekává výsledek přinejlepším kolem 2 milionů prodaných dovolených.

V současnosti má v České republice potřebnou koncesi přes 1300 podnikatelů, přičemž aktivně vystupuje necelá tisícovka z nich. V přepočtu na obyvatele to představuje jednu z nejhustších sítí cestovních agentur a kanceláří na světě.

Řada z nich má ale nejasnou funkci, což dokládá i fakt, že navzdory krizi a dobrovolným i vynuceným odchodům řady firem u nás letos vzniklo skoro padesát nových subjektů, často vlastněných cizinci.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!