Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Evropa

České e-shopy dobývají Evropu. Mají i globální ambice

E-shop (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Doporučujeme
PRAHA - České e-shopy očekvají rekordní čísla. Jen v první polovině letošního roku vzrostl jejich obrat, podle cenového srovnávače Heureka.cz, meziročně o deset procent na 29 miliard korun. Některé firmy už vědí, že jim tuzemský trh bude brzy malý.
  6:00

České e-shopy už ale v zahraničí působí. Objem zahraničních objednávek se v pololetí zvýšil rovněž o desetinu a podle Asociace pro elektronickou komerci mohou v některých e-shopech zahraniční zákazníci tvořit až 15 procent objednávek.

„V celkovém objemu trhu odhadujeme podíl zahraničních objednávek zhruba čtyři až pět procent. Evropská unie se všeobecně snaží o podporu přeshraničního prodeje, a také proto očekáváme nadále mírný nárůst,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Podle asociace dominuje mezi exportními destinacemi Slovensko.  

ČTĚTE TAKÉ:

Mezi další země, kam často zboží z českých e-shopů putuje, patří například Německo, Rakousko či Rusko. Rozdíl je přitom v tom, jaké platební způsoby mají zákazníci k dispozici. „S ohledem na převahu prodeje na Slovensko kralují dobírka a platební karta. Při prodeji do dalších zemí je využívaný také PayPal,“ říká Vetyška.

Právě obchodníci, kteří umožňují platbu PayPalem, zaznamenali větší zahraniční expanzi. Platby ze zahraničí prostřednictvím této platební brány vzrostly v prvním pololetí o 48 procent. To je nejvíce ze všech zemí v regionu střední a východní Evropy. Polsko zaznamenalo nárůst 45 procent, Rumunsko 36 procent a třeba Maďarsko 21 procent.

Data PayPalu potvrzují údaje APEK, že čeští obchodníci získávají objednávky hlavně od spotřebitelů z Evropy. Jde zejména o Německo s podílem 11 procent a Velkou Británii, která se podílí devíti procenty. Jedním z klíčových trhů, z nichž online proudí peníze do České republiky, ale zůstává i Severní Amerika.

Mezi exportními artikly, které zahraniční klienti nejvíce u českých obchodníků nakupovali, patřily cestovní služby, oblečení, vzdělávací služby, autodíly a příslušenství, sportovní vybavení, mobilní telefony, umělecké a řemeslnické potřeby, webové služby a software.

Do Evropy a ještě dál

České obchody se v posledních letech rozvinuly, dozrály a začaly příležitosti v zahraničí vyhledávat. Lídři trhu nabízejí uživatelům rozhraní ve světových jazycích, například v angličtině a němčině. Nakupování i platba jsou optimalizovány pro mobily a doručení zásilek lze sledovat v reálném čase.

Nakupování na internetu (ilustrační foto).

Naposledy ohlásila mezinárodní expanzi Alza.cz, která nově rozšířila svou působnost o 26 evropských zemí. „Potenciál celé Evropské unie oproti České a Slovenské republice je násobně větší, proto se o budoucí výnosy nebojíme,“ uvedla Šárka Jakoubková, PR manažerka obchodu Alza.cz, který loni v České republice a na Slovensku utržil 9,2 miliardy korun a v zahraničí by podle plánu chtěl utržit ještě více.

Se zahraničními trhy už má zkušenost například Parfums.cz. Ten v současnosti přes lokální e-shopy prodává v deseti zemích EU a ve Spojených státech amerických, kde má i samostatné logistické a distribuční centrum.

PSALI JSME:

„V současné době se zahraničí podílí zhruba 70 procenty na obratu s tím, že jak expandujeme na nové trhy, tak tento podíl roste,“ uvedl marketingový ředitel společnosti Radek Ondrášík.

V zahraničí lze nalézt i další české firmy, jako je třeba výrobce freestylových koloběžek Gizmania.cz. Na slovenském a polském trhu fungují pobočky obchodu Kasa.cz, přičemž Eukasa.pl generuje 17 procent obratu těchto e-shopů. Na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Slovinsku působí obchody skupiny Netretail Holding, majitele tuzemského Mall.cz.

Malé ryby ve velkém rybníce

Ve světovém měřítku zatím čeští internetoví prodejci působí jako chudí příbuzní. V budoucnu se ale některý z nich může stát globálním hráčem. Zdá se totiž, že svoji expanzi nemohli načasovat lépe. Podle nejnovějších prognóz společnosti eMarketer se letos objem trhu e-commerce zvýší o 20,1 procenta na 1,5 bilionu dolarů, tedy zhruba 32,7 bilionu korun.

Nejvýhodnější kreditní karta na trhu?

Srovnejte si kreditní karty podle úrokových sazeb i výši poplatků.

Porovnat Ve spolupráci s finance.iDNES.cz

Růst podpoří především rychle rostoucí počet lidí s internetovým připojením, rozvíjející se obchod přes mobilní zařízení, jako jsou chytré telefony a tablety, a stále více možností ve způsobech dopravy a platby.

Internetovému obchodování je předpovídán rozvoj i v dalších letech. V roce 2017 by přes e-shopy mělo protéct zboží za více než 2,3 bilionu dolarů. Tahounem budou hlavně asijské trhy, které by měly už letos v celkovém obratu předstihnout Severní Ameriku, doposud největší e-commerce trh na světě.

Ve střední a východní Evropě by měl letos celkový obrat elektronického obchodu dosáhnout 58 miliard, v roce 2017 pak 73,1 miliardy dolarů. Výrazně si polepší Evropa západní, kde tržby porostou letos na 347,7 miliardy a v roce 2017 na 445 miliard dolarů, předpovídá eMarketer.

Autoři: