Středa 1. dubna 2020svátek má Hugo 7 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

České pivo bude značkou

Pivo. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivo. | foto: Pivo.Reprofoto

ČESKÉ BUDĚJOVICE  Chtěl bych jedno nefalšované české pivo. Pokud prodavači v obchodech uslyší po Novém roce tuto žádost, neměli by už váhat, kterou domácí značku mají vlastně zákazníkovi nabídnout.

Účastníci valné hromady Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) se totiž shodli na tom, že svaz bude takzvaně značkovat ty druhy piva, které považuje za tradiční český výrobek.
Od nového roku tak mohou všechny pivovary, které splňují určitý výrobní postup a používají určité suroviny, získat od ČSPS právo označovat své výrobky značkou české pivo.
 
„Výrobci musejí při výrobě klasického českého ležáku například používat minimálně třicet procent pravého českého chmele, v případě takzvané desítky se jedná o patnáctiprocentní podíl,“ řekl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. České pivo také musí podle něj obsahovat minimálně z osmdesáti procent slad vyrobený z konkrétní odrůdy ječmene, minimálně z poloviny vypěstované na českém území.

Vedle řady dalších technologických podmínek je také nutné využití klasické výrobní metody dvoufázového kvašení. „Dodržování pravidel výroby bude kontrolovat česká zemědělská a potravinářská inspekce,“ tvrdí Veselý. Pivovary, které podle něj dodržují stanovený výrobní postup, mohou značku české pivo využít jak na domácím trhu, tak při exportu do zahraničí.

Český svaz pivovarů a sladoven se přitom rozhodl „značkovat“ česká piva i přesto, že se mu zatím nepodařilo vyjednat, aby značka české pivo mohla být využívána jako chráněné označení místa původu v rámci celé Evropské unie.

Podobou výsadou se může pochlubit například pivo bavorské. „My ale na druhou stranu chceme jasně deklarovat, že máme zájem na udržení slavné tradice českého pivovarnictví, podobně jako se například Francie stará o pověst svého vína,“ uvedl Veselý. S podobnou iniciativou na udržení tradice pivní výroby přišel přitom už před časem v rámci své reklamní kampaně Budějovický Budvar.

Takzvané výrobní desatero pravého českého piva však paradoxně narazilo na tvrdý odpor konkurence a vyvolalo zlou krev i v samotném svazu pivovarů. „Problém byl v tom, že Budvar vyzdvihoval svou výrobu jako tu jedinou správnou,“ řekl Veselý.
Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Domy a byty podvodníků ze společnosti J.O. Investment s. r. o. (na snímku je... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Slovenský kriminální psycholog Ondrej Kubík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Psi z množírny z útulku. V bezpečí. Fenky Rózu a Mašličku MF DNES předala do... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....