28. dubna 2013 20:26 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Dvouleté záruky končí. Osm věcí, které se vyplatí vědět

Reklamace grafika | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Reklamace grafika | foto: Lidové noviny

Zákonná dvouletá záruka na zboží na konci roku skončí. Obchodníci řeší, co se záruční lhůtou dál udělat.

1. Kolik času mají momentálně Češi na reklamaci výrobků?
Spotřební zboží mohou reklamovat do dvou let, opravu do tří měsíců, stavbu do tří let a zhotovení věci na zakázku do půl roku.

2. Jaká bude záruční doba od příštího roku?
Záruku za vady způsobené užíváním věci si určí sám prodejce nebo se na ní se zákazníkem dohodne.

3. Budou čeští prodejci i příští rok nadále respektovat dvouletou záruční lhůtu?
Tuto otázku řeší se svými právníky právě teď většina velkých prodejců. Podle odborníků z branže je pravděpodobné, že alespoň ze začátku roku budou velcí obchodníci i nadále dodržovat 24měsíční záruční dobu, později od ní ale nejspíše ustoupí nebo budou chtít delší záruku zpoplatnit. Někteří prodejci budou naopak chtít využít delší záruční lhůtu jako svou konkurenční výhodu.

Reklamace grafika

Reklamace grafika

4. Jaké další novinky v oblasti reklamací nový občanský zákoník přinese?
Od nového roku už nebudou zákazníci moci požadovat výměnu celého výrobku, pokud bude vada výrobku jen drobná. V takovém případě se vymění pouze vadná součástka. Součástku si navíc bude moci vyměnit zákazník i sám a následně požadovat u prodejce slevu. Pokud prodejce nebude chtít reklamaci přijmout během prvního půl roku od prodeje, bude muset dokázat, že vada na výrobku v době prodeje nebyla. Jinak reklamaci přijmout musí.

5. Do kdy musí prodejce reklamaci vyřídit?
O tom, zda zboží půjde na reklamaci, musí prodejce rozhodnout nejdéle do tří dnů. Na vyřízení reklamace má 30 dní. Tuto lhůtu prodejce nesmí překročit. Pokud by to udělal, má zákazník nárok na výměnu věci nebo vrácení peněz.

6. Může prodejce reklamaci odmítnout a odkázat zákazníka na výrobce?
Nemůže. Ze zákona má prodejce poskytnout zákazníkům záruku, a to bez ohledu na to, jestli a jakou záruku jemu dal výrobce či dodavatel zboží.

7. Může si zákazník vybrat, jestli prodejce vadné zboží opraví, nebo vymění?
Může, ale jen během prvních šesti měsíců záruky. Pokud zboží není možné opravit nebo vyměnit, může si zákazník vybrat mezi slevou nebo odstoupením od smlouvy. Další rok a půl záruční doby mají zákazníci ze zákona nárok pouze na opravu zboží, prodejce jim ale může vyjít vstříc a zboží například vyměnit.

8. Jaké jsou fígle prodejců při reklamaci?
Nejčastějším fíglem prodejců je tvrzení, že reklamované zboží musí být v originálním balení. To ale není pravda, zákazník může zboží reklamovat v jakémkoliv obalu. Druhou výmluvou je tvrzení, že bez záručního listu nemohou reklamaci převzít. Ani to není pravda – k reklamaci totiž stačí jen účtenka nebo výpis z účtu. Ještě dál jdou někteří prodejci obuvi. Místo aby vadný výrobek poslali na posouzení, reklamaci rovnou zamítnou. V takovém případě zákazníkům nezbývá než zajistit si znalecký posudek.