Pátek 5. června 2020svátek má Dobroslav 12 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

E-shopy často klamou a neuznávají reklamace

Nákupy přes internet | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupy přes internet | foto: Shutterstock

PRAHA  Reklamace nebyla uznána. Tuto větu slyší stále častěji čeští zákazníci, kterým přišlo z internetového obchodu poškozené zboží. Podle e-shopů má totiž zákazník povinnost doručené zboží před převzetím překontrolovat a případně hned vrátit.

Pokud to neudělá, obchody reklamace zboží odmítají nebo přesouvají odpovědnost za škodu na dopravce či zákazníka. Na to však podle zákona nemají nárok.

Na internetu běžně nakupují statisíce Čechů. Desítky z nich si každý týden stěžují u sdružení spotřebitelů na zamítnutí reklamace u poškozeného zboží. "Jen my zaznamenáváme zhruba dvacítku stížností za týden," potvrzuje Jan Votočka z Občanského sdružení spotřebitelů Test a dodává, že nesprávně se při odmítání reklamací chovají i etablovaní a velcí prodejci.

ČTĚTE TAKÉ:


I ti totiž v obchodních podmínkách uvádějí, že zákazník má povinnost zboží před odběrem překontrolovat a v případě poškození obalu zboží dopravci vrátit. Problém ale nastane ve chvíli, kdy obal zboží poškozený není, ale zboží samotné ano.

Zákazník sice může požadovat rozbalení zboží, ale ve většině případů se setká s neochotou dopravců, které to zdržuje. "Řidič opravdu nemůže čekat u každého příjemce, než si zásilku rozbalí a zkontroluje," potvrzuje marketingový ředitel společnosti PPL Miroslav Mareš.

Odborníci versus e-shopy
Pokud tak zákazník objeví poškozené zboží až po odjezdu dopravce, musí ho podle podmínek internetových obchodů reklamovat co nejrychleji. Po třech dnech totiž už u většiny e-shopů s reklamací nepochodí, a to ani u zavedených e-shopů, jako je Alza, Kasa.cz, Mironet a další.

Takové podmínky jsou však podle odborníků neplatné a nezákonné a prodejci na ně nemají právo.

"Zákazník nemá ze zákona povinnost zboží při dodání kontrolovat. Pokud to tedy neudělá, může zboží reklamovat. Do šesti měsíců se navíc dle zákona má za to, že zásilka byla poškozena již v době převzetí, tedy že zboží nepoškodil následně sám zákazník. Opak musí prokázat prodejce, jinak musí reklamaci vyhovět," vysvětluje Votočka.

Při nákupu v e-shopu má navíc zákazník právo využít možnosti odstoupit od smlouvy do 14 dnů a v tomto případě též požadovat vrácení nejen kupní ceny, ale i dopravného za cestu tam i zpět. Někteří prodejci, například tuzemský e-shop s elektronikou Mironet, pak navíc tvrdí, že zákazník se má s reklamací obrátit na dopravce. I to je však podle odborníků špatně.

"V případě, že zásilka není v pořádku, mají se spotřebitelé obracet přímo na prodávajícího, neboť dodavatel je "prodlouženou rukou" prodávajícího. Spotřebitel má uzavřenou smlouvu s prodávajícím, nikoli s doručovatelem. Výmluvy prodávajícího na dodavatele jsou zde vůči spotřebiteli zcela irelevantní," vysvětluje právnička a mluvčí sdružení Spotřebitel.net Lucie Petránková.

E-shopy: nezákonně se nechováme
Samotní internetoví obchodníci se ale brání. Jejich obchodní podmínky prý nezákonné nejsou. "Není to z naší strany restrikce vůči zákazníkům, ale spíš vůči přepravním společnostem," vysvětluje Jitka Součková, marketingová ředitelka společnosti Kasa.cz.

Dále Součková dodává, že jednodušší pro všechny je situace, kdy zákazník nechá své výhrady zapsat do přepravního listu. S tím souhlasí i odborníci.

Zákazníci by si podle nich měli zboží před převzetím důkladně prohlédnout a nechat rozbalit, případně reklamovat zboží co nejdříve. V případě zamítnutí reklamace má kupující možnost obrátit se běžným způsobem na příslušný soud.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!