21. února 2013 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Finanční poradci, nebo podvodníci? Pět tipů, jak se pojistit a nespálit se

Uzavření smlouvy - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Uzavření smlouvy - ilustrační foto | foto: Shutterstock

PRAHA Češi dají na rady a doporučení finančních poradců více než jiní Evropané. Víc než o spokojenost klienta jde přitom mnoha nepoctivcům jen o vlastní zisk. Jak vybrat dobrého pojistného poradce a nespálit se? Server Lidovky.cz přináší pět tipů.

Podle průzkumu České asociace pojišťoven věří finančním poradcům 55 procent Čechů. O něco ostražitější jsou Slováci se 48 procenty, v dalších státech Evropy preferuje poradenství zprostředkovatelů v průměru 35 procent lidí. Průzkumu se zúčastnila více než tisícovka lidí ve věku od 18 do 50 let.

5 tipů jak se nespálit

  • Věnujte pozornost dobrým zkušenostem svých přátel a známých. Nejlepší vizitkou každého dobrého poradce je osobní doporučení spokojených klientů.
  • Buďte alespoň částečně informováni o pojistných produktech a ptejte se svého poradce na vše, čemu nerozumíte. Informace si porovnejte s těmi, které jste získal z oficiálních a nezávislých zdrojů. Pokud vám nebude schopen odpovědět, raději se obraťte na jiného.
  • Neukvapujte se a nenechte se přesvědčit emocionálními argumenty. Finanční poradce, který na vás naléhá prostřednictvím emocionálních argumentů, zřejmě nemůže najít ty faktické.
  • Důvěřujte, ale prověřujte a porovnávejte. Nikdy se nerozhodujte pouze podle jedné nabídky.
  • Říká se, že čas jsou peníze. V případě uzavírání smluv dlouhodobějších produktů to platí dvojnásob. Nechte si po předložení smlouvy nějaký čas na rozmyšlenou a nezapomeňte si prostudovat pojistné podmínky.

Pokud Češi mění smlouvu životního pojištění a zároveň pojišťovnu, ve 38 procentech případů je to podle průzkumu právě kvůli doporučení jejich poradce. Pouze ve 13 procentech případů stojí za změnou pojišťovny nespokojenost se službami.

O takzvaném přepojišťování pojistných smluv, což je výrazný trend českého pojistného trhu, svědčí fakt, že jen za posledních pět let změnila v Česku svého poskytovatele životního pojištění čtvrtina klientů.

V ostatních evropských státech je to osm procent klientů. Na rady od poradců dávají častěji ženy, které celkově preferují osobní jednání. Muži si radit od jiných tolik nedávají a informace si raději sami vyhledávají individuálně na internetu.

Změna životní pojistky nese rizika

Průzkum ukázal, že 26 procent klientů, kteří mají sjednané životní pojištění, stále netuší, jaké má pro ně důsledky předčasné zrušení životní pojistky.

Životní pojištění je konstruováno jako dlouhodobý produkt a každé předčasné ukončení sjednané smlouvy znamená nedodržení pojistných podmínek a pro klienta ztrátu, nikoli úsporu.

Vedle výplaty předem stanovené částky ztratí klient pojistnou ochranu a krytí životních rizik, upozornila asociace.

S pojišťovnou je možná dohoda

"Přes velkou část korektních poradců se na pojistném trhu objevují i tací, pro které je větší motivací jejich profit než spokojenost klienta," uvedla manažerka vzdělávání asociace Marcela Kotyrová.

Pokud se klient domnívá, že jeho pojistná smlouva je zastaralá a neodpovídá jeho potřebám, měl by podle ní kontaktovat pojišťovnu a poradit se o možných úpravách.

"I v období ztížené finanční situace je zrušení pojistné smlouvy to nejméně vhodné řešení. Moudřejší je požádat pojišťovnu o odklad plateb, snížení pojistného, jeho přerušení nebo se dohodnout na jiném řešení," dodala.

mevMartin Nevyhoštěný