20. dubna 2011 14:07 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Firmy poznají, když jim do telefonu lžete. Detektorem

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Speciální detektor, který zjistí, zda člověk na druhém konci telefonní linky mluví pravdu, nebo lže. Takové zařízení údajně pořídil před dvěma lety bezpečnostní agentuře ABL její tehdejší majitel Vít Bárta.

Jen o něco méně sofistikované zařízení již v současnosti používají i obchodní společnosti a call centra provádějící telefonické rozhovory se stávajícími nebo potenciálními zákazníky.

"Již jsme v Česku nainstalovali kolem deseti hlasových analyzátorů, které dokážou identifikovat základní charakteristiky člověka, který je na druhém konci linky. Kromě přibližného věku a pohlaví dokáže odhalit, v jakém emočním rozpoložení volající zrovna je," říká Jiří Kristek, člen představenstva pardubické firmy Retia, která vyrábí analyzátor biometrických údajů hlasu volajících. Analyzátor sleduje informační obsah hovoru, intonaci, melodii řeči nebo její plynulost. Ačkoliv podobné zařízení není ve světě novinkou, české firmy se na jeho širší využití teprve chystají.

Přístroj již využívají telefonní centra mobilního operátora Vodafone či plynárenské společnosti RWE. "Kromě zaměření na celkovou spokojenost zákazníka využíváme zpětnou vazbu v podobě hlasové analýzy," řekl Ondřej Benda ze společnosti Vodafone.