Pondělí 30. března 2020svátek má Arnošt 3 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Hyundai v Nošovicích možná bude

OSTRAVA  Moravskoslezský kraj možná bude moci automobilce Hyundai pro její závod nabídnout firmou preferovanou zónu v Nošovicích. Nalezl totiž kompromis se zemědělským družstvem, jehož nesouhlas s uvolněním pozemků komplikuje přípravu zóny.

Kraji ještě zbývá sehnat souhlas šesti vlastníků. Město Ostrava i přesto nadále připravuje zónu v Mošnově, která je záložní variantou. Ostravští zastupitelé dnes schválili poslední potřebný výkup pozemků. Zóna tak bude zcela a bude mít přes 200 hektarů, což vyhovuje i požadavkům automobilky.

Dohoda kraje se zemědělským družstvem z Nošovic je podmíněna souhlasem zbylých šesti nebo sedmi vlastníků nemovitostí v uvažované zóně s prodejem do tohoto pátku, řekli dnes po jednání šéf družstva Jiří Vícha a hejtman Evžen Tošenovský.

V pondělí přitom kraj oznámil, že přípravu zóny kvůli problémům s pozemky zastavuje. Uvedl, že vyčerpal všechny prostředky, jak přesvědčit všechny vlastníky nemovitostí v obci, aby své pozemky prodali.

Aby o investici firmy Hyundai v hodnotě 35 miliard až 40 miliard korun, která by měla do regionu přinést 3000 míst, nepřišel, chtěl urychlit přípravu zóny v Mošnově. Lidé, kteří nechtějí své pozemky prodat, se k dnešnímu kompromisu družstva a kraje odmítali vyjadřovat.

Přesvědčo
"On se už nebude vyjadřovat," řekla například Marie Bezecná, jejíž manžel Ferdinand vlastní kus půdy v budoucí zóně, obdělávaný několika generacemi.

Starousedlíky, kteří kvůli citovým vazbám svou půdu nechtějí prodat, chtějí podle hejtmana přesvědčovat společnými silami krajští úředníci i zemědělci. Pro zahájení stavby zóny je třeba získat souhlas s prodejem od chybějících šesti majitelů pozemků, z nichž dva by ale údajně mohla budoucí zóna obejít.

"Je to historická příležitost pro kraj a neměla by se promrhat," reagoval generální ředitel Třineckých železáren Jiří Ciencala, který se dnešní schůzky na kraji zúčastnil jako zástupce Krajské hospodářské komory.

Dvě zóny se využijí
Pokud by se podařilo pro Hyundai získat Nošovice, zóna v Mošnově by mohla být využita pro subdodavatele.

"Vyvstal problém, že kdyby Hyundai přišel do Mošnova a Nošovice by nebyly, subdodavatelé by neměli kam jít," řekl náměstek ostravského primátora Petr Kajnar (ČSSD). Dodal, že v současnosti ví už o subdodavatelích, kteří by potřebovali zhruba 30 až 40 hektarů.

Ostravští zastupitelé dnes schválili v Mošnově výkup posledních zhruba 20 hektarů pozemků za přibližně 30 milionů korun. Mošnovská zóna tak bude scelena a po vyřízení všech administrativních náležitostí bude v únoru po majetkoprávní stránce zcela připravena na případný příchod investora.

Město do výkupu pozemků od soukromníků investovalo přibližně 130 milionů korun, další miliarda však bude potřebná na infrastrukturu. Tyto náklady by podle Kajnara měl hradit z převážné většiny stát.

Rozhodne se v pátek
Podle hejtmana se po dnešním jednání s družstevníky ale může vrátit nošovická zóna zpět do hry. "O tom se ale rozhodne v pátek ve 13:00 na další schůzce," zdůraznil. Do té doby nechtějí jak kraj, tak zemědělci podávat další informace. Město Ostrava připravilo také dopis pro místopředsedu představenstva společnosti Hyundai Kim Tong-čina, v němž ho chce informovat o harmonogramu přípravy zóny v Mošnově. Podle primátora Ostravy Aleše Zedníka (ČSSD) však město odešle dopis až po konzultaci s hejtmanem Tošenovským.

Vedení korejské firmy Hyundai Motor Company dávalo najevo, že má zájem právě o Nošovice. Sever Moravy mimo jiné společnosti vyhovoval vzhledem k tomu, že ve slovenské Žilině staví továrnu na vozy své dceřiné společnosti KIA. Jako záložní varianty pro Hyundai se připravují průmyslové zóny v Mošnově na Novojičínsku a v Holešově ve Zlínském kraji.

Kvůli dosavadnímu zatvrzelému postoji odpůrců výstavby nošovické zóny se podbeskydská obec rozhádala. S prodejem svých pozemků už souhlasilo 163 vlastníků z Nošovic a sousedních Nižních Lhot, kteří nabídli 95 procent půdy pro budoucí zónu a kteří by v případě jejího krachu přišli o miliony korun od státu. Každá rodina v obou obcích by navíc nedostala 100.000 korun od kraje za potíže, kterým by museli čelit při stavbě automobilky. Stotisícovou kompenzaci kraje by v případě zahájení stavby automobilky naopak dostaly rodiny v Mošnově.

Premium

Nemilosrdná věznice Mírov. Hodina světla denně zlomí i ty největší bosse

Věznice Mírov | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Poslední kamenný schod je sešlapaný, obroušený do lesku a jako by se prohýbal pod tíhou všudypřítomného zla. Denně na...

Premium

Koronavirus ještě může překvapit, říká přední světový biolog Karel Raška

Lékař Karel F. Raška převzal 26. května 2009 v Praze Cenu Společnosti pro vědu... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Koronavirus SARS-CoV-2, který způsobuje nemoc označovanou Covid-19, nelze nijak podceňovat, říká český vědec Karel...

Premium

Ojetý vůz s DSG. Zjišťovali jsme jaké závady hrozí a kolik stojí oprava

Grzegorz Polkowski - SAMKO – servis samočinných převodovek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Rok od roku se zvyšuje poptávka po ojetých autech se samočinnými převodovkami. Je to jednoznačně důsledek jejich...

Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?
Otestovali jsme: Obstála kosmetika pro nejmenší Nivea Baby?

Dvacet maminek mělo možnost vyzkoušet šetrnou kosmetiku od Nivea Baby, která je určena těm nejmenším do 3 let. Jak dětem vyhovoval micelární gel a krém proti opruzeninám? A sáhly by maminky po této kosmetice znovu?