Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jak Češi vybírají auta. Zajímá je hlavně cena, o které chtějí smlouvat

Ekonomika

  12:50
PRAHA - Češi si vybírají nová i ojetá auta hlavně podle ceny a potom podle značky. Při nákupu nového vozu se rozhoduje podle ceny 31 procent lidí a 29 procent přihlíží ke značce. Tři čtvrtiny kupců nových aut chtějí smlouvat o ceně. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti EY

Prodej auta. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

U ojetých aut se podle ceny rozhodují více než dvě pětiny zákazníků, podle značky vybírá pětina. Se smlouváním počítá 85 procent zájemců o ojetiny.

Více než čtyři pětiny zákazníků preferují nákup auta v klasické prodejně, nákupu on-line dávají přednost dvě procenta. Obchodníka, od kterého si auto koupí, vybírají lidé nejčastěji na doporučení známých (35 procent), více než čtvrtina se orientuje podle vlastní zkušenosti.

Dálniční peklo. Rozkopané budou klíčové tahy na Plzeň, Brno i Strakonice

Celkem čtrnáct procent se rozhoduje podle nabízených služeb. Kolem 57 procent zákazníků by si chtělo vůz vyzkoušet v zážitkovém centru.

„Ať už Češi míří pro nový vůz do autosalonu nebo pro starší auto do bazaru, vždy se jich snaží obejít více. Český národ je navíc poměrně striktně rozdělený mezi ty, co chtějí zcela nové auto, a fanoušky ojetých vozů. Jen jednotky procent lidí z obou táborů po své první zkušenosti volí u dalšího auta druhou variantu,“ uvedl partner společnosti EY Petr Knap.

Zcela nový vůz si při posledním nákupu pořídil každý čtvrtý řidič. Celkem 57 procent lidí si pořídilo auto z úspor, pětina na úvěr a čtrnáct procent na leasing. Zhruba sedm procent zvolilo operativní leasing, tedy pronájem vozu.

Více než polovina řidičů by zvažovala nákup elektromobilu a téměř každý třetí by zvažoval nákup vozidla s autonomním řízením. Auto, které by samo ohlásilo své závady, by ocenilo šest z deseti zákazníků. Téměř 90 procent by mělo zájem o výzvy k servisním kontrolám.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...