Úterý 31. března 2020svátek má Kvido 4 °C sněhové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Klaus podepsal zákaz agresivní reklamy

PRAHA Václav Klaus podepsal zákon, který zakazuje klamavou a agresivní reklamu. Obchodníci například nebudou smět uvádět důležité údaje o nabízeném zboží nesrozumitelně nebo nejednoznačně. Nebudou také moci svým chováním výrazně zhoršit možnost svobodného rozhodnutí zákazníka.

Změny přináší novela zákona o ochraně spotřebitele. Norma obsahuje výčet zakázaných klamavých a agresivních praktik převzatý z příslušné evropské směrnice. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana (ODS) jde o jedinou možnost, jak evropskou směrnici převést do zdejšího práva, aby se Česko vyhnulo případnému postihu Evropské komise.

Zboží, které nutně potřebujete
Někteří obchodníci klamavé či agresivní praktiky na tuzemském trhu stále používají, takže novela by měla posílit ochranu spotřebitelů, uvedlo již dříve Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS). Novela jako příklad agresivní praktiky uvádí situaci, v níž prodejce vytváří dojem, že zákazník nemůže odejít bez toho, aby danou věc či službu koupil. Obchodník také nebude smět vyhrožovat, že pokud si spotřebitel nabízené zboží nekoupí, ohrozí tak své podnikání, pracovní místo nebo existenci. Mezi agresivní praktiky ale nebude patřit doručování reklamních letáků a katalogů do poštovních schránek.

Prodejce nebude smět podle novely požadovat peníze za výrobky a služby, které dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal. Obchodníci už také nebudou smět uvádět nepravdivé prohlášení, že jejich výrobky a služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení. Novela naopak prodejcům umožňuje srovnávací reklamu v případech, kdy srovnává vlastnosti zboží a služeb, které jsou důležité, dají se ověřit a jsou charakteristické. Tímto způsobem budou moci porovnávat i ceny.

Konec "reklamním zájezdům"?

Novela podle SOS také umožní dozorovým orgánům účinněji postihovat prodejce, kteří klamavé a agresivní praktiky používají. Jde například o organizátory reklamních zájezdů, na kterých jsou především starším lidem nabízeny různé výrobky, uvedla mluvčí SOS Ivana Picková. Novela podle ní zakazuje i nabízení různých výrobků, o kterých prodejci nepravdivě tvrdí, že mají léčivé účinky.

Navrhované změny ocenil po schválení v horní komoře parlamentu senátor a dlouhodobý bojovník proti hazardu Josef Novotný (SNK ED). Na jejich základě chce dát podnět Radě pro reklamu k odstranění na číselných tabulí na hernách, které lákají na údajný zvyšující se jackpot s výhrou až 10.000 korun. Podle senátora je to "jasná a zjevná klamavá reklama na výhru".

,
Premium

Koronavirus ještě může překvapit, říká přední světový biolog Karel Raška

Po plynových maskách se v řadě eshopů jen zaprášilo - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Koronavirus SARS-CoV-2, který způsobuje nemoc označovanou Covid-19, nelze nijak podceňovat, říká český vědec Karel...

Premium

Utíkají z bytů a stěhují se na chaty. Bydlet tam lidé oficiálně nemohou

Po plynových maskách se v řadě eshopů jen zaprášilo - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kdysi výhradně rekreační objekty slouží v hlavním městě v nemálo případech k trvalému bydlení. Pražany do chat vyhánějí...

Premium

Imunitou proti koronaviru. Hýčkejte si horečku a jezte více cibule, radí lékař

Po plynových maskách se v řadě eshopů jen zaprášilo - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Můžeme se rozhodnout, zda situaci kolem nákazy smrtícím koronavirem budeme vnímat jako tragédii, či jako příležitost...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!