Úterý 11. května 2021svátek má Svatava 28 °C skoro jasno, občasné bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Klaus podepsal zákaz agresivní reklamy

PRAHA Václav Klaus podepsal zákon, který zakazuje klamavou a agresivní reklamu. Obchodníci například nebudou smět uvádět důležité údaje o nabízeném zboží nesrozumitelně nebo nejednoznačně. Nebudou také moci svým chováním výrazně zhoršit možnost svobodného rozhodnutí zákazníka.

Změny přináší novela zákona o ochraně spotřebitele. Norma obsahuje výčet zakázaných klamavých a agresivních praktik převzatý z příslušné evropské směrnice. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana (ODS) jde o jedinou možnost, jak evropskou směrnici převést do zdejšího práva, aby se Česko vyhnulo případnému postihu Evropské komise.

Zboží, které nutně potřebujete
Někteří obchodníci klamavé či agresivní praktiky na tuzemském trhu stále používají, takže novela by měla posílit ochranu spotřebitelů, uvedlo již dříve Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS). Novela jako příklad agresivní praktiky uvádí situaci, v níž prodejce vytváří dojem, že zákazník nemůže odejít bez toho, aby danou věc či službu koupil. Obchodník také nebude smět vyhrožovat, že pokud si spotřebitel nabízené zboží nekoupí, ohrozí tak své podnikání, pracovní místo nebo existenci. Mezi agresivní praktiky ale nebude patřit doručování reklamních letáků a katalogů do poštovních schránek.

Prodejce nebude smět podle novely požadovat peníze za výrobky a služby, které dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal. Obchodníci už také nebudou smět uvádět nepravdivé prohlášení, že jejich výrobky a služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení. Novela naopak prodejcům umožňuje srovnávací reklamu v případech, kdy srovnává vlastnosti zboží a služeb, které jsou důležité, dají se ověřit a jsou charakteristické. Tímto způsobem budou moci porovnávat i ceny.

Konec "reklamním zájezdům"?

Novela podle SOS také umožní dozorovým orgánům účinněji postihovat prodejce, kteří klamavé a agresivní praktiky používají. Jde například o organizátory reklamních zájezdů, na kterých jsou především starším lidem nabízeny různé výrobky, uvedla mluvčí SOS Ivana Picková. Novela podle ní zakazuje i nabízení různých výrobků, o kterých prodejci nepravdivě tvrdí, že mají léčivé účinky.

Navrhované změny ocenil po schválení v horní komoře parlamentu senátor a dlouhodobý bojovník proti hazardu Josef Novotný (SNK ED). Na jejich základě chce dát podnět Radě pro reklamu k odstranění na číselných tabulí na hernách, které lákají na údajný zvyšující se jackpot s výhrou až 10.000 korun. Podle senátora je to "jasná a zjevná klamavá reklama na výhru".

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V křečových žilách může být i litr krve, varuje primář Schütz

Primář Žilní kliniky Ota Schütz | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Viditelně rozšířené žíly, těžké nohy či pocit mravenčení. Potíže s křečovými žílami neboli varixy trápí v populaci...

Velký test samotestů na covid: Kapesní laboratoř vám dá naději, nikoliv jistotu

Testovací sady na přítomnost viru SARS-CoV-2 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Chcete do práce nebo na návštěvu k příbuzným? Budete-li mít štěstí, třeba na vás vyjde vhodný test na covid. Pečlivě...

KOMENTÁŘ: Na dveře klepe obří inflace. A bát by se měla i česká vláda

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V Americe probíhá obří záchrana ekonomiky na dluh. Do toho všude zdražuje ropa i potraviny. Svět se opět začíná bát...