Pátek 14. srpna 2020svátek má Alan 28 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Kolik je v šunce masa? Na cedulkách to často není, řetězce se ohání přehledností

Šunka. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šunka. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Vybírá-li zákazník pro děti či kvůli dietě co nejkvalitnější šunku, může se u masného pultu v českém supermarketu nepříjemně zdržet. V Globusu či Albertu se na obsah masa musí zeptat prodavače, protože na cedulkách přímo u zboží tento klíčový údaj chybí.

Obsluha ho často z hlavy nezná. Proto více či méně ochotně vytiskne nalepovací etiketu pro danou uzeninu. Za vámi už se v tu chvíli prodlužuje fronta. Nepříjemná chvilka, zvlášť pokud se budete chtít ptát na obsah masa ještě u dalšího zboží.

Povinnost uvádět tento důležitý údaj zákon nenařizuje. Proto je na rozhodnutí jednotlivých řetězců, co na cedulku u masných výrobků - takzvaný zápich – napíšou.

„Trváme na tom, aby tato informace byla přímo u zboží, pro zákazníka je rozhodující. Měl by znát podíl hlavní složky, tedy zda je ve výrobku 90 procent masa nebo třeba sóji,“ říká Dana Večeřová, mluvčí Potravinářské komory.

Nyní by měl být u tohoto zboží uvedený jeho název, výrobce, země původu, cena a jakost. Ale ani poslední jmenovaná položka nestačí - je rozdíl, pokud má šunka 85 nebo 95 procent masa.

Řetězce k této vděčné, leč nepovinné informaci přistupují různě. Například Globus, který často sklízí pochvaly za to, že má vlastní řeznictví, přímo u výrobku podíl masa neuvádí.

„Cenovky jsou primárně určeny pro komunikaci cen. Nyní přibyly ještě další zákonné informace - výrobce a původ - a každý další údaj znemožňuje čtení textu. Velikost cenovky by měla být přiměřená a nezakrývat zboží,“ vysvětluje šéf řeznictví řetězce Globus Pavel Holeček.

Postoj firmy hájí tím, že termín „obsah masa“ je údajně značně zavádějící a nemá až tolik společného s obsahem masa v receptuře výrobku. Globus nabízí alespoň dotykový informační panel, na němž si zákazník může vyťukat složení zboží.

Podobný postoj zastává vedení supermarketů Albert.

ČTĚTE TAKÉ:

„Nad rámec platné legislativy je každý výrobek zakoupený v obsluhovaném úseku označen etiketou s přesným složením. Na cenovce podíl masa neuvádíme, protože není přesně legislativně vymezeno a explicitně jasné co to ‚maso‘ je. Zda jen svalová hmota, nebo svalová hmota + tuk + případně kůže a tak dále,“ vysvětluje Pavel Mikoška, ředitel kvality firmy Ahold, která obchody Albert provozuje.

Trochu šalamounský postup zvolil další z lídrů trhu – společnost Tesco. Ta se odvolává na přístup dodavatele, který může, a nemusí uvádět u zboží procento masa. Někdo prý zveřejňuje jen maximální obsah tuku.

„Pravidlo je u uzenin nastaveno tak, že pokud dodavatel udává procento masa (údaj, který není legislativně povinný), tak jej na pultové etiketě uvádíme. Jinak zveřejňujeme maximální obsah tuku v procentech, který musí dodavatel na etiketě povinně udat,“ popisuje mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Na opačném pólu v přístupu je pak společnost Kaufland, která obsah masa zveřejňuje spolu s cenou či zemí původu na každém „zápichu“ přímu u uzenin. Penny a Lidl nebalené uzeniny neprodávají, respektive pronajímají prostory pro řeznictví jiným firmám. 

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...