2. února 2010 14:28 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Konec emailů se blíží, za pár let se šéfem domluvíte na Twitteru

Americký prezident Barack Obama přidává svůj první příspěvek na Twitter | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Americký prezident Barack Obama přidává svůj první příspěvek na Twitter | foto: Reuters

STAMFORD (USA) Sociální sítě do roku 2014 nahradí e-mail jako hlavní nástroj v osobní komunikaci pro pětinu podnikových uživatelů. Předpovídají to analytici společnosti Gartner. Její prognózy o využití sociálních sítí a spolupráci v organizacích se zaměřily na aplikace, které tyto aktivity rozvinou.

"V sociálním softwaru a prostoru pro spolupráci se toho během roku stalo hodně," uvedl ve zprávě Gartneru Mark R. Gilbert. Lidé v podnicích podle studie více využívají platformy jako Twitter a Facebook a vznikl z toho v podnikové sféře vážný dialog, jak sociální sítě v podnikání využít.

Analytici Gartneru míní, že přes 50 procent podniků bude využívat takové aplikace jako mikroblogy, ale samostatné podnikové mikroblogy budou mít zastoupení méně než pět procent. Značná popularita mikroblogu Twitter mezi spotřebiteli způsobila, že se mnoho organizací začalo zajímat o jakýsi "podnikový Twitter," tedy mikroblog s větším zabezpečením, který by sloužil interním potřebám zaměstnanců.

Změní se způsob komunikace, 'asociální' média nemají šanci

V další předpovědi Gartner uvádí, že se do roku 2012 přestane využívat přes 70 procent sociálních médií, která stojí na jiných technologiích než sociálních sítích. A během pěti let bude mít 70 procent komunikačních aplikací pro osobní počítače úpravy plynoucí ze zkušeností s takzvanými chytrými mobily, předpověděl Gartner.

Stále větší využití sociálních sítí s sebou ale nese i rizika zneužití údajů v profilu uživatele. Podle společnosti TrustPort již nyní například na nejrozšířenější síti Facebook masově rostou podvodné skupiny, jejichž cílem je získat co největší databázi kontaktů. Tyto databáze mohou později koupit jiné složky kybernetického zločinu a použít je pro rozesílání spamu nebo k vylákání údajů o bankovních účtech.

Příkladem takového podvodu na Facebooku je Stalker Catcher. Uživatelé jsou lákáni do skupiny pod záminkou, že uvidí přesně, kdo a kdy si prohlíží jejich osobní profil. Uposlechnutí instrukcí pro údajnou aktivaci funkce nevedou k ničemu jinému než rozeslání pozvánky do skupiny všem kontaktům oběti podvodu. Některé podvodné skupiny také výslovně vyzývají uživatele, aby si instaloval určitou aplikaci. Ta může obsahovat programy sloužící k ovládnutí počítače či získání citlivých dat.

ČTK