Středa 21. dubna 2021svátek má Alexandra 16 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Léto láká cizince k utrácení

Pražský orloj patří mezi nejvyhledávanější místa v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pražský orloj patří mezi nejvyhledávanější místa v Praze. | foto: Jan Zátorský, Lidové noviny

PRAHA Zahraniční turisté jsou pro tuzemské obchodníky atraktivními zákazníky. Jejich útraty v Česku totiž každým rokem stoupají a letos by zde jenom během léta měli cestovatelé zanechat historicky nejvyšší sumu.

Zatímco zahraniční hosté loni během května, června, července a srpna v Česku utratili zhruba 73 miliard korun, letos by to mělo být ve stejném období o pět miliard více. Odhady útrat cizinců provedla společnost Mag Consulting -analytická firma zaměřená na cestovní ruch.

Nejvíce utrácejí turisté v květnu
Podle šéfa společnosti Mag Consulting Jaromíra Beránka nejvíce turisté utrácejí za ubytování. S tím souhlasí také mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. „Je to drtivá většina útrat. Stravování, doprava či dárky totiž tvoří jen malou část,“ prohlásil Okamura.

Nejsilnějším měsícem z hlediska útrat turistů je podle Okamury květen. „Je to dáno tím, že Česko je poznávací destinací, nikoliv pobytovou,“ vysvětlil Okamura s tím, že chození po historických městech a památkách se tudíž zahraniční turisté snaží odložit na méně horké, ale stále teplé měsíce - tedy květen, červen nebo září.

Naopak nejslabší je z teplých měsíců podle Okamury jednoznačně červenec. „Obchodníci tvrdí, že jim každoročně v červenci klesají tržby oproti červnu o zhruba třicet procent,“ říká Tomio Okamura.

Analytici soudí, že atraktivita České republiky pro turisty je kromě přírodních krás dána také ekonomickými vlivy. „Jde například o výhodnější ceny či dostupnost zboží a služeb,“ tvrdí například hlavní ekonom společnosti Patria Finance David Marek. Podle Beránka způsobilo pětimiliardový nárůst útrat především to, že do České republiky jezdí každým rokem stále více turistů.

Obchodníci mají nejraději Japonce
Rostoucí počet cizinců jezdících do Česka ostatně dokládají také statistické údaje o ubytovaných cizincích. Zatímco v roce 2004 se jich v Čechách ubytovalo 6,1 milionu, v roce 2005 jich bylo 6,4 milionu. „Z toho čtyři miliony jich přijelo jenom do Prahy,“ poznamenal Okamura.

Podle Beránka pak naroste počet ubytovaných cizinců i letos, a to na 6,8 milionu. „Útraty turistů za celý rok by pak měly dosáhnout až ke 118 miliardám korun,“ odhadl Jaromír Beránek. Průměrná útrata turistů se podle statistiky Asociace českých cestovních kanceláří a agentur pohybuje okolo sto eur na den.

Mezi jeden z nejvíce útratychtivých národů se přitom řadí podle Okamury jednoznačně Japonci se 130 eury na den.

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Miroslav Tichý žil na okraji společnosti v chudobě. Teď jeho fotky stojí... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Princ Philip jako vozataj čtyřspřeží. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Michal Anděl vedoucí Centra pro výzkum výživy, metabolismu a diabetu 3.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

Jaro klepe na naše skříně. Oblékněte děti do nové barevné kolekce F&F
Jaro klepe na naše skříně. Oblékněte děti do nové barevné kolekce F&F

Jaro máme v plném proudu, a tak je nejvyšší čas vybavit své ratolesti pohodlným, kvalitním a zároveň trendy oblečením. Co třeba vyzkoušet novou...