27. března 2012 7:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Lidé se nehlásí o peníze po zemřelých. Pojišťovny mlčí

Peníze | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Peníze | foto: Lidové noviny

PRAHA Platil si váš zemřelý příbuzný životní pojištění a nikomu o tom neřekl? Banka se u vás s penězi, která vám náleží, sama hlásit nebude. Raději počká 10 let, až bude pojistný obnos promlčen.

O případech "zapomenutých pojištění" Lidovky.cz informoval Václav Bálek z pojišťovny Allianz. Ta totiž stále vede smlouvy životního pojištění klientů, kteří už nežijí, a to často i několik let.

Úředníci přitom o úmrtí svých klientů vědí. Například proto, že jiné pojištění stejného klienta – kupříkladu automobilu nebo nemovitosti - skončilo právě z důvodu úmrtí, což pojišťovně oznámili pozůstalí.

O plnění z životního pojištění těchto klientů se však nikdo nepřihlásil, zřejmě proto, že o jeho existenci vůbec nevěděli. Přitom tyto smlouvy končí promlčením už za 10 let.

ČTĚTE TAKÉ:

"Allianz pojišťovna, stejně jako kterákoliv jiná, nemůže vyplatit pojistné plnění oprávněné osobě, pokud sama nepožádá o plnění. Často se stává, že pojišťovna nemá žádnou možnost, jak oslovit oprávněnou osobu, protože nemá žádnou, nebo velmi strohou identifikaci," řekl vedoucí právního úseku Allianz Drahomír Kubáň.

Kdo všechno může inkasovat?

V pojistných smlouvách životního pojištění mohou být zaznamenány informace o "obmyšlených osobách" jako osobách oprávněných k pojistnému plnění v podstatě dvěma způsoby. Buď jsou určeny tyto osoby vztahem k pojištěnému (matka, otec, manželka, děti…) nebo je pojišťovně k dispozici příjmení, jméno a datum narození oprávněného – bez určení vztahu, bez adresy.

V další variantě není oprávněná osoba určena vůbec, nebo nenabude právo na pojistné plnění. V tom případě plnění náleží manželovi – manželce pojištěného, nebo pokud není, tak dětem pojištěného, poté dalším blízkým osobám a pokud ani ty nejsou, nabývají toto právo dědici pojištěného. "Podle strohých, nebo téměř žádných kontaktů je složité i tyto oprávněné osoby vypátrat - a často se tak pojišťovna staví do role skoro detektivní kanceláře," upozorňuje Bálek.

Praxe? Notáři se sami ptají

Praxe je spíš taková, že na existenci pojištění se v dědickém řízení dotazují notáři. Nejdůležitější ze všeho je, aby oprávněná osoba požádala o výplatu pojistného plnění respektive se o ně přihlásila v dědickém řízení. A ani po pár letech nemusí být pozdě, plnění je promlčeno za 10 let.

"Ten, kdo životní pojištění uzavírá, nebo uzavřel, by měl o tomto kroku oprávněnou osobu informovat sám – a to ideálně hned po uzavření smlouvy, nebo alespoň ve chvíli, kdy se třeba dozví určitou nepříznivou zdravotní diagnózu, nebo v situacích, kdy hrozí nebezpečí úrazu, či dokonce smrti, například při provozování rizikových sportů," doplňuje Kubáň.

Diskrétnost nadevše

Pojišťovna paradoxně nemá povinnost o existenci pojistné smlouvy informovat pozůstalé, dědice ani notáře. Nemusí ani vyhledávat oprávněné osoby, kterým pojistné náleží.

"Pojišťovna vždy musí postupovat nanejvýš diskrétně v souladu s její povinností mlčenlivosti. Může se totiž stát a v praxi už takové případy byly zaznamenány, že pojišťovna informovala rodinného příslušníka o oprávněné osobě a ukázalo se, že šlo o osobu zcela mimo rodinu," doplňuje vedoucí právního úseku Allianz.

Plnění tak místo dětí pojištěného mělo připadnout mladé pečující sousedce a potomci pojištěného se nyní s touto pečovatelkou soudí. Přihodilo se i to, že pojišťovna zaslala informaci o pojištění opět na domácí adresu a oprávněnou osobou byla lázeňská pacientka z Poděbrad.

"Výjimkou nejsou ani případy, kdy prarodiče uzavírají smlouvu ve prospěch vnuků a chtějí její existenci zatajit před jejich rodiči. To je ovšem složité, neboť rodič je zákonným zástupcem dítěte," uzavírá Drahomír Kubáň.

Lidovky.cz

Partner nechce být u porodu, mám ho přemlouvat?
Partner nechce být u porodu, mám ho přemlouvat?

Ahoj, prosím poraďte mi, jak se s tím srovnat.