24. dubna 2009 13:33 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Na televize v Česku dolehla krize

Česká televize tento týden snížila odhady svých letošních příjmů z reklamy o 14 procent. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká televize tento týden snížila odhady svých letošních příjmů z reklamy o 14 procent. | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

PRAHA Stejně jako ve světě nebude letošní rok s největší pravděpodobností ani pro zdejší média bohatší než loňský. Výsledky z prvního čtvrtletí naznačují, že hospodářská recese a s ní spojená větší opatrnost zadavatelů inzerce dolehne v absolutních číslech nejvíce na největší nositele reklamy, tedy celoplošné televize.

Celkové příjmy televizí sice podle monitoringu TNS Media Intelligence meziročně rostly o necelých šest procent, TNS ale neudává přesnou utracenou částku, protože sleduje jen ceníkové ceny nepokrácené o bonusy ani slevy.

Sama Česká televize tento týden snížila odhady svých letošních příjmů z reklamy o 14 procent. Oproti původním 755 milionům čeká jen 648 milionů korun.

Potvrdilo to už první čtvrtletí. Společnost ARBOmedia, která její reklamní čas prodává, nezískala od inzerentů, kolik původně počítala. „Ano, v prvním kvartálu je propad skutečně znatelný.“ potvrzuje mluvčí ČT Ladislav Šticha. Doplnil, že oproti plánu jsou výnosy z prvního čtvrtletí o 23 procent nižší.

Pokud by se situace horšila, může ARBOmedia o kontrakt s ČT přijít - pokud by klesla o víc než 25%pod plán, může televize smlouvu s ní vypovědět. „Budeme žádat urychlené řešení,“ tlumočí mluvčí ČT požadavek větších výnosů do budoucna.

„Určité poklesy na trhu jsou, tím se nikdo tajit nebude, ale konkrétní znění smluv či plnění obchodního plánu nemůžeme veřejně komentovat,“ uvedl ředitel marketingu ARBOmedia Josef Hladík.

Prima poklesla, i Nova to čeká
Tržby klesaly i televizi Prima. Ta za první tři měsíce letošního roku utržila o 7 procent méně než loni - zhruba 513 milionů korun oproti loňským asi 547 milionům. Provozní zisk jí přitom klesl téměř o 95 procent, na necelých pět milionů korun. Na tom se podepsala mimo jiné vysoká investice do nového digitálního kanálu Prima Cool.

 Ve středu to oznámil poloviční vlastník Primy, skandinávský mediální koncern MTG. Za pokles podle MTG může tuzemský „tlak na ceny a nižší poptávka od zadavatelů reklamy“. „TV Prima nicméně v prvním čtvrtletí zvýšila svůj podíl na reklamním trhu,“ uvedla MTG bez dalších podrobností.

 Majitel Novy, bermudská CME, své čtvrtletní výsledky zveřejní až příští týden, už v březnu ale avizovala, že celá mediální skupina bude mít tržby asi o 37%nižší než v loňském prvním kvartálu - konkrétně 135 až 145 milionů dolarů letos proti loňským 223 milionům.

 Obchodní ředitel Novy Jan Řehák na konferenci pořádané společností Internet Info v úterý potvrdil, že Nova počítá s meziročním propadem trhu v řádu desítek procent.

 Monitoring TNS Media Intelligence jí sice přiznává téměř desetiprocentní nárůst, ten ale způsobuje meziroční zvýšení ceníkových cen. Ve skutečnosti se Nova rozhodla pojistit si nasmlouvané objemy.

Nabídla klientům od března do konce roku zdarma navíc 25 procent reklamního času z toho, který si u ní dřív objednali. Chce si tak pojistit, že klienti skutečně letos proinvestují tolik, kolik se dříve zavázali.

Noví hráči nastupují
Pokles tržeb velkých kanálů může souviset i s tím, že část inzertních peněz začíná jít menším, tematickým televizím. Třeba zpravodajská Z1 si pro letošek naplánovala získat z reklamy jen „pár procent“ svých celkových nákladů, teď přitom oznámila, že za březen má přes 14 milionů. I ona ale vychází z monitoringu ceníkových cen, neudává, kolik vydělala skutečně.

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)