16. listopadu 2011 12:03 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Nejlepší města k nakupování? Praha je devátá

Vánoční idylka? Obchodníci se nás o tom jistě budou snažit přesvědčit. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vánoční idylka? Obchodníci se nás o tom jistě budou snažit přesvědčit. | foto: Shutterstock

PRAHA Praha se umístila v první desítce nejlepších evropských měst pro mezinárodní nákupní turistiku. Česká metropole se tak podle výzkumného projektu Economist Intelligence Unit zařadila mezi nejnavštěvovanější evropská města z hlediska nákupní turistiky a utrácení.

Vyplývá to z žebříčku Globe Shopper City Index informační divize časopisu The Economist.

ČTĚTE TAKÉ:

Praha výrazně předčila ostatní města v kategorii zaměřené na praktičnost. V průměrné délce otevírací doby obchodů ve městě byla první. Nejhoršího výsledku naopak Praha dosáhla v kategorii dostupnosti, kdy hodnocení negativně ovlivnilo kolísání české koruny vůči hlavním mezinárodním měnám.

Index měří atraktivitu 33 hlavních evropských měst z hlediska mezinárodní nákupní turistiky. Hodnocení jednotlivých měst vychází z 38 kritérií rozčleněných do pěti kategorií: obchody, dostupnost, praktičnost, hotely a doprava, kultura a atmosféra.

Celkové hodnocení
1Londýn67,312Vídeň59,123Bratislava52,3
2Madrid67,113Istanbul58,424Sofie52,2
2Barcelona67,114Dublin57,624Bukurešť52,2
4Paříž65,515Brusel56,826Edinburgh51,5
5Řím62,916Atény56,227Kyjev51,4
6Berlín62,317Mnichov55,528Varšava50,9
7Lisabon61,618Kodaň 54,129Petrohrad49,1
8Amsterdam61,319Moskva53,930Helsinky48,2
9Praha59,720Stockholm53,431Bělehrad43,6
10Budapešť59,620Hamburk53,432Oslo43,1
11Milán59,322Lyon53,333Ženeva41

Podle ředitele divize EIU Alasdaira Rosse představuje index Globe Shopper ta evropská města, ve kterých lze nejlépe zúročit pověst, kterou starý kontinent mezi mezinárodními spotřebiteli má. "Z indexu plyne, že ideálem mezinárodní nákupní turistiky je rovnováha mezi praktičností, dostupností a cenou," podotkl Ross.

Metodika indexu

Kritéria byla hodnocena kvantitativně, např. roční počet cestujících leteckou dopravou, nebo kvalitativně, např. pravděpodobnost slevy v různých obchodech. Každé město získalo hodnocení dle průměrného umístění v jednotlivých kategoriích. Celkový index byl vypočten na základě průměrného hodnocení v pěti kategoriích.

Kriteriální hodnocení bylo převedeno do indexového hodnocení na stupnici od 0 do 100. Všechny kategorie jsou v indexu zastoupeny rovnocenně. Indexovaná města byla vybrána na základě počtů návštěvníků a hospodářského významu, ale bylo zohledněno také místo výskytu. Města byla vybrána z evropských zemí s HDP větším než 50 miliard eur s většími ekonomikami a více než jedním velkým městem.

Lidovky.cz

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!