Neděle 7. června 2020svátek má Iveta, Slavoj 10 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Jak reklamovat zkažené zážitky? Stěžovat si u cestovek je snazší než dřív

Při reklamaci dovolené lze napadnout skutečně cokoli, ale s respektem k... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Při reklamaci dovolené lze napadnout skutečně cokoli, ale s respektem k... | foto: Ilustrace: Richard Cortés

PRAHA Nový občanský zákoník otevřel cestu ke snadnější reklamaci dovolené. Klient, jehož prázdniny neprobíhaly zrovna tak, jak mu cestovní kancelář v katalogu slibovala, má vysloveně zákonnou možnost, jak se bránit.

Na zkažených zážitcích z dovolené lze dokonce i tak trochu vydělat. Podle jednoho z ustanovení občanského zákoníku – které se však skrývá až pod paragrafem 2543 – totiž platí, že „při porušení povinnosti, za niž odpovídá, nahradí pořadatel zákazníkovi vedle škody na majetku také újmu za narušení dovolené, zejména byl-li zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen“.

Napadnout je tak možné skutečně cokoliv, ovšem s respektem k několika základním pravidlům. I při „běžné“ reklamaci dovolené je totiž potřeba být velmi aktivní a také celkem rychlý. Dovolenou totiž lze reklamovat maximálně měsíc po návratu, právně přesněji po „skončení zájezdu“. Právě toto zkrácení lhůty je jednou ze zásadních novinek, na které je potřeba dát si pozor.

S problémy je totiž třeba se ozvat hned na místě. „Pokud dovolená neprobíhá tak, jak měla vypadat podle ujištění cestovní kanceláře nebo očekávání zákazníka, musí cestovní kancelář zajistit nápravu,“ popisuje základní pravidlo Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, který se věnuje ochraně spotřebitele.

„Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén chyběl zcela,“ vypočítává Zelený konkrétní příklady problémů a nabízí také řešení těchto situací: „Neodpovídá-li například výhled z pokoje nebo jeho vybavení smluveným požadavkům, je zapotřebí jednat už na místě. Zákazník by měl ihned upozornit svého delegáta či průvodce, pokud je taková osoba na zájezdu přítomna, že situace je odlišná od uzavřené smlouvy, a požadovat okamžitou nápravu nebo alespoň žádat vystavení písemného dokladu.“

Naopak podle něj rozhodně nelze doporučit zapisování si vad do deníčku a chytání švábů do krabičky od sirek.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...