Středa 27. května 2020svátek má Valdemar 20 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Nova je stále lídrem

PRAHA „Z digitálních programů bychom nejdřív spustili sportovní kanál,“ řekl LN Petr Dvořák, generální ředitel televize Nova.

LN Proč si CME před rokem přála odchod Libuše Šmuclerové?
Tak to prezentuje ona. Realita je taková, že změna majitele Novy s sebou přinesla jiný způsob fungování a prostě jsme se neshodli, jak společně dál. Nakonec jsme si řekli, že je lepší se rozejít. Líba Šmuclerová fungovala dobře, je to šikovná profesionálka a na televizním trhu se určitě uplatní. Nicméně loni se ukázalo, že bez ní to přežijeme a že televize Nova nestojí na jednom člověku.

LN Reality show Big Brother jste do programu vybírali společně?
VyVyvolené i Big Brothera jsme analyzovali v době, kdy tady ještě byla, finální rozhodnutí padlo už bez ní. Věděli jsme, že VyVolení kopírují Velkého bratra, ale zároveň se poučili z jeho slabších stránek. I tak jsme se nakonec rozhodli pro Bratra, protože jsme se báli jít do konfrontace s poskytovatelem licence Endemolem. Od něho totiž kupujeme řadu dalších pořadů. A když poslouchám sdělení Primy, kolik je vlastně show stála, myslím, že jsme neprodělali. Licenci jsme měli řádově levnější. Že souboj tak dopadl, to je prostě život.

LN Chtěli jste od začátku přímo bojovat s Primou?
Nezbylo nám nic jiného. Původně jsme plánovali start Big Brothera až na začátek roku 2006. Když za takovou reality show dáte peníze, vyplatí se rozprostřít ji do jarního období, které trvá pět měsíců, než do podzimního, tříměsíčního. Proto jsme také obě řady SuperStar vysílali na jaře. Když ale Prima oznámila, že s VyVolenými začne na podzim, museli jsme do přímé konfrontace jít. Už jsme totiž zažili, že když začneme později, časová ztráta se hůře dobíhá. To je případ Rodinných pout Primy, na něž jsme později reagovali Ordinací v růžové zahradě.

LN Není Nova poslední dobou v defenzivě až příliš?
To je obrázek, který se snaží někteří novináři vytvořit. Stále jsme tím, kdo přináší nové věci, a že se nás jiné televize snaží dohánět a kopírovat, je standardní situace. My jsme tu začali s reality show, se SuperStar. První jsme uvedli daily soap, Ulici, ta dnes poráží i zpravodajství konkurenčních televizí. Nejsme v defenzivě, televizní trh se rozvíjí a všichni se snaží přinášet nové formáty. Není už jednoduché být očividným lídrem, ale čísla říkají, že Nova má pořád sledovanost jako ČT 1 a Prima dohromady.

LN Po odchodu Libuše Šmuclerové jste rok nebyli schopni obsadit funkci programového ředitele. Proč?
Ta pozice žádá člověka, který dokáže vidět ne za jeden, ale možná za tři rohy, umí prognózovat na dva tři roky dopředu. Rozhlížel jsem se po českém trhu a nenacházel u možných kandidátů komerční zkušenost. Všichni, kteří pracují v Primě, Nově nebo ČT, vzešli z Československé televize. Jediná opravdu komerční zkušenost je v Nově. Proto jsem chtěl vybrat někoho, kdo vyrostl uvnitř firmy, a navíc jsem chtěl člověka s mezinárodním rozhledem. Ten jsem našel až u Davida Stogela ze CME. Má zkušenosti z Maďarska a dokáže předvídat, co nás může čekat s Primou.

LN Může Američan Stogel vést program Novy, když nezná český kontext?
Myslím, že programový ředitel by měl umět prognózovat dlouho dopředu a pro konkrétní pořady si najímat producenty s místní zkušeností. Takové lidí máme. Nebojím se tedy, že to, že David není Čech, by působilo zásadní problém.

LN Nečeká Novu po dvanácti letech generační výměna? Není její „první generace“ opotřebovaná?
Když člověk dělá stejnou práci dvanáct let, může se opotřebovat nebo vyhořet. Důležité je vytvářet lidem podmínky, aby mohli dělat věci nově nebo aby se mohli podílet na nových projektech. Samozřejmě, s trhem celebrit je v Česku trochu problém, je omezený. Nové celebrity nerostou, obsazování zábavných pořadů proto není jednoduché. Ale přes reality typu SuperStar se nám daří pěstovat nové celebrity, které by normálně, přes kluby, kulturní domy až do sportovních hal vyrostly za mnohem delší dobu.

LN Nevyplatí se sázet spíš na osobnosti než na „celebrity“?
V těchto pojmech nevidím rozdíl. Správná celebrita by měla být i osobnost. Pod pojmem celebrita chápu lidi, jako je Karel Gott, ne rychlokvašky, které za dva tři měsíce bulvár vytvoří a za další čtvrtrok o nich nikdo neví.

LN Před obrazovkou mám občas silný pocit, že vám chybí i kvalitní scenáristi a dramaturgové. Vychováváte si je už?
Kvalitních lidí nikdy nebude dostatek. Důležité je dát mladým a potenciálně dobrým scenáristům šanci. Vysloveně inkubátor talentů nemáme, ale snažíme se v některých seriálech kombinovat zkušenější tvůrce s mladšími. Líhní scenáristů je nyní například Ulice. To je vlastně továrna, lidi tam píšou denně. A v týmech, jeden se učí od druhého. Kreativní jedinec pak může dostat větší projekt.

LN Na přelomu roku jste zrušili několik zavedených pořadů, Natočto, Tele Tele a jiné. Šetříte?
Každá firma by se měla jednou za čas podívat, zda funguje efektivně. Na konci loňska jsme si s poradenskou firmou vypracovali studii, která ukázala, že v některých oblastech máme rezervy. Proces vyprovokovala změna majitele, který nás tlačí na středoevropskou úroveň, na niž je CME zvyklá z jiných zemí. Některé pořady tedy rušíme úplně, u jiných omezujeme výdaje, ale zároveň intenzivně investujeme jinde. Hlavně do technologií, které pak mohou některé lidi nahradit.

LN Které konkrétně to jsou?
Zvažujeme třeba, že ve zpravodajství přejdeme na kompletní digitální střih. Redaktoři by si pak příspěvky stříhali sami a střihače už nebudeme potřebovat.

LN Kolik počítáte, že lze díky probíhající revizi ušetřit?
Jednotky procent, maximálně přes deset. Jestliže máme roční náklady dva a půl miliardy, jsou i jednotky procent slušné peníze.

LN Uspoříte i rušením Kotle?
Začnu zeširoka. My se na jednu stranu snažíme vyhovět co nejširší divácké obci. Česká republika je populačně stará, pokud tedy chceme dosahovat vyšších sledovaností, musí se naše pořady líbit staršímu obyvatelstvu. Na druhou stranu reklamní agentury po nás chtějí, abychom programy cílili na mladší cílové skupiny, jejich potenciální zákazníky. To dilema musíme pořád vyvažovat. Třeba SuperStar fungovala na mladé, ale i jejich rodiče i prarodiče. No a Kotel byl pořad, kde převažovali staří diváci a mladé skoro nezajímal. Tudíž se kolem něj neprodávala reklama. Navíc mu loni klesala sledovanost, v pátek ho porážel Jan Kraus na České televizi. I proto jsme se rozhodli Kotel neobnovit.

LN Souvisí zrušení Kotle s blížícími se parlamentními volbami?
Ne, vůbec. Osobně jsem byl pro, abychom Kotel zachovali právě proto, že se blíží volby. Ale musíme fungovat efektivně a stále vážit komerční přínos.

LN Nezrušíte tedy taky Sedmičku? Její výsledky z poslední doby příliš neoslňují...
Ne, ne. Sedmička je jiný formát, kolísá podle toho, jací jsou v ní hosté. Minulou neděli jsme pozvali politiky, kteří nejsou úplně známí. Chtěli jsme zkusit, zda diváci akceptují neznámé tváře. Ano, s Otázkami na ČT jsme prohráli, ale týden předtím měla Sedmička čtyřicetiprocentní podíl, díky známým tvářím. Tu zkoušku musíte podstoupit, abyste viděli, jestli se divák chytí. A chtěli jsme si to vyzkoušet teď, kdy reklamní výkon zatím není díky sezoně tak významný.

LN Sedmičku vůbec měnit nebudete? A nahradíte něčím Kotel?
Přemýšlíme o inovaci a modernizaci Sedmičky. Místo Kotle už jsou určité věci v přípravě. Chceme uvést jiný pořad s politiky. Zvažujeme, že s ním začneme v dubnu, vysílat by se měl večer, s týdenní periodicitou.

LN Pomohlo Nově postupné odebrání reklamy České televizi zákonem?
Nám to pomůže, protože Česká televize přestane vytvářet komerčněveřejnoprávní hybrid. Díky tomu, že měla povolenou reklamu, někdy se chovala jako veřejnoprávní instituce, ale někdy tvrdě podléhala komerčnímu tlaku zadavatelů. Že nebude muset těmto tlakům podléhat, to jí bude slušet.

LN Vy z peněz, které už nepůjdou za reklamu do ČT, dostanete jako lídr trhu nejvíc, ne?
Uvidíme. Bude hodně záležet na tom, zda rada udělí digitální licence a kolik nových adeptů, kteří licenci získají, se bude schopno dostat na trh. A jak rychle. Peníze, které postupně do roku 2008 z ČT odejdou, se rozprostřou mezi stávající provozovatele komerčního vysílání, to znamená mezi Novu a Primu, částečně přejdou k novým provozovatelům televizního vysílání, ale přesunou se i do jiných médií. Nemyslím tedy, že bychom na tom nějak významně profitovali.

LN Neubere novela ve svém důsledku reklamu ostatním médiím? Tisku, rozhlasu?
Kdyby televize měly místo dnešních pětačtyřiceti padesáti procent z reklamního koláče třeba osmdesát, budu jen rád. Ale úplně to neočekávám. Stabilita jednotlivých mediálních oblastí je poměrně značná a mediamix, který si jednotliví klienti a potom i agentury vytvářejí, se rok od roku významně nemění.

LN Vaše loňské praktiky při nákupu reklamy se nelíbily antimonmopolnímu úřadu. V jaké fázi je jeho šetření?
Úřadu jsme předložili předběžný návrh, jak chceme fungovat do budoucna. Měli několik konkrétních výhrad, které my teď doplňujeme. Za několik týdnů se dohodneme na finálním řešení. Vyšli jsme vstříc a myslím, že správní řízení zahájeno nebude.

LN Ucházíte se o čtyři nové digitální programy, mimo jiné o sportovní kanál. Hodláte v něj přetvořit kabelovou Galaxii Sport, kterou jste loni koupili?
Galaxii jsme kupovali proto, abychom byli připraveni, kdybychom digitální licenci na sportovní kanál dostali. Záměr byl jednoznačný, a akvizice zavedené značky byla výhodnější, než budovat stanici na zelené louce.

LN Vy jako vlastníci práv na fotbalové přenosy dovolujete ostatním televizím užívat jen krátké sestřihy do zpravodajství. Nicméně například ČT na nich staví celý magazín, nedělní Dohráno. Nebudete přísnější?
Každá z televizí může ve zprávách použít nejvíce devadesát vteřin záběrů z těchto sportovních přenosů, to neumíme ovlivnit. Stejně tak, že z toho pak třeba poskládají Dohráno. Kdyby však někdo používal ukázky ve větším rozsahu, budeme se bránit. Svá práva využijeme na maximum jak na Nově, tak případně i na Galaxii.

LN Pokud uspějete se všemi čtyřmi žádostmi, spustíte všechny digitální kanály najednou?
Spíš postupně. V řádu měsíců bychom začali sportovním kanálem, tam máme předstih v přípravách, technologicky jsme schopni začít vysílat takřka ihned. Pak bychom uspíšili vznik filmového nebo seriálového kanálu, protože máme velkou knihovnu s řadou titulů, které nevysíláme na Nově, protože by nepřinesly výkon, jenž Nova potřebuje. Zpravodajský kanál je pracný, tam bychom asi čekali do poslední chvíle zákonné lhůty.

LN Předpokládáte, že start nových kanálů budete sledovat pořád jako ředitel Novy?
Nevím, to se zeptejte majitele.

LN Zatím je spokojen?
Zatím se tak tváří.

LN Nebude se stěhovat ani Nova? Třeba zpátky do města?
Do centra ne, protože Měšťanská beseda už Nově nepatří. Někam jinam možná ano. Hodně uvažujeme, že televizi Nova posuneme na vyšší technologickou úroveň. To s sebou nese buď zásadní renovaci současných prostor, nebo stěhování do jiných. Už asi tři čtvrtě roku vybíráme optimální řešení. Záleží také na tom, jak se dohodneme s Barrandovem. Vztahy máme dobré a nájemní smlouva je momentálně prodloužena na několik dalších roků.

LN Do centra nepůjdete, kam tedy jinam?
To není rozhodnuté. Obecně je pro nás ideální lokalita v dosahu městské hromadné dopravy. I proto, že do řady svých pořadů zveme jak publikum, tak hosty. Nova je ale velká firma, případný přesun by byl věcí dalších dvou let.
,
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!