16. června 2008 17:12 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Nová škodovácká lokomotiva je hotová

Nová třísystémová lokomotiva Škoda 109E pro České dráhy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová třísystémová lokomotiva Škoda 109E pro České dráhy | foto: Škoda Holding a.s.

PLZEŇ Nová třísystémová lokomotiva Škoda 109E, jichž nakoupí České dráhy celkem 20, je hotová a tento měsíc začne jezdit na zkušební koleji Škody Transportation v Plzni. Ve druhé polovině roku ji konstruktéři i železničáři ověří na zkušebním okruhu ve Velimi, na dráze se objeví do poloviny roku 2009.

Novinářům to řekl generální ředitel plzeňské Škody Holding Jiří Zapletal.

"Výroba pokračuje přesně podle smlouvy s ČD, nejsou s ní žádné problémy.¨Vše se teď ukáže v rámci zkušebního testování," dodal. První vůz je ve zkušebně, kde končí základní zkoušky. Škoda Transportation nyní vyrábí tři lokomotivy. Druhý vůz půjde v září na veletrh InnoTrans do Berlína, kde ji výrobce spolu s ČD představí světu.

Lokomotiva, jejíž ojedinělá konstrukční řešení mají evropské patenty, je určena pro provoz na tratích koridorů v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku a umožní plynulý přechod mezi různými železničními systémy sousedních států. Pro napájení z troleje využívá střídavé napětí 25 kV/50 Hz nebo 15 kV/16,7 Hz nebo 3 kV stejnosměrných. Mají se pohybovat po celé střední Evropě a dosahovat dvousetkilometrové rychlosti. Podle dřívějšího vyjádření vedení ČD se má cena jednoho vozu pohybovat od 100 do 150 milionů Kč.

Už v prosinci 2006 prošla lokomotiva prvními úspěšnými testy. Skelet úspěšně absolvoval pevnostní statickou zkoušku podle evropských předpisů TSI. Získala certifikát pro vysokorychlostní vozidla údajně jako první lokomotiva v Evropě. Na testy na zkušební trati v Cerhenicích u Prahy dohlíželi experti z VÚKV Praha, německé DB Systemtechnik a ČD. Konstrukce skříně byla schválena německým drážním úřadem EBA.

Škodovka zvítězila ve výběrovém řízení na dodávku 20 třísystémových lokomotiv pro ČD v roce 2004. Zákazník obdrží všechny vozy do roku 2010. Odběratel posunul původní termín dodávek o rok kvůli tomu, že řešil nejvhodnější subdodávky hlavně zabezpečení vozů.
Lidovky.cz

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.